De ChristenUnie en het Eeuwige Excuus

Zendtijd voor de politieke paringen, of hoe dat ook heet, maar in ieder geval schaamteloze promotie voor de ChristenUnie. Natuurlijk, de verkiezingen voor de Provinciale Staten staan weer voor de deur en dus schaamteloze campagne. De ChristenUnie (CU) koos voor een spotje waarin verschillende mensen aangeven waarom zij de CU zo waarderen en waarom ze zo blij zijn met de CU.

Ik denk da ze heel veel geld zouden hebben moeten neertellen om mij in dat filmpje te krijgen, ik heb dan ook niet in dat filmpje meegedaan. Maar goed ook, want na het laatste kabinet heb ik niet meer zoveel vertrouwen in de CU. Ik zou dus moeten liegen en dat is dan weer tegen de christelijke moraal, toch?

Waarschijnlijk wel, maar de christelijke moraal ligt al eeuwen te grabbel, zeker onder christenen, of het nou protestanten, katholieken, gereformeerden of orthodoxen zijn, ze liegen. Daarmee onderscheiden ze zich overigens niet van de rest van de mensheid, gelovig of ongelovig, de mens liegt, #feit. Op zich heb ik niks tegen leugenaars, maar waar ik niet tegen kan zijn mensen die liegen tot een zonde verklaren, maar het ondertussen wel bij de vleet doen.

Die dubbele moraal, daar kan ik redelijk slecht tegen. Als je liegt, doe dat dan stiekem, je hoeft er voor mij niet voor uit te komen, maar wees dan niet de prediker van het moraal dat liegen fout is. Helaas voor de gelovigen, maar ik zie het vaak in geloven voorkomen. De mening wordt als waarheid voorgespiegeld en de discussie is nauwelijks mogelijk, anders wordt de illusie doorprikt.

Een opgewekte illusie is eigenlijk ook een leugen, zeker waar deze als waarheid wordt gebracht. Hoewel ik hier de essentie van elk geloof of elke ideologie neerzet als verwerpelijk, is geloof niet verwerpelijk in mijn ogen. Ik verwerp het geloof niet, ik ben geen atheïst, ik ben een agnost, een zoekende. Laat mensen vooral geloven, laat mensen liegen, maar predik dan niet de moraal.

Dat geldt niet alleen voor liegen, er zijn meer zondes waar je de laatste tijd de christenen (in het bijzonder de katholieken) op aan kan vallen, maar die is te makkelijk. Het misbruik is erg, maar het prediken van het moraal en je dan zo misdragen, dat vind ik nog het meest verwerpelijk. Dat ze nog aanhangers hebben!

Goed, ik had het over het spotje van de ChristenUnie. Niet dat ik die ga bashen omdat zij de moraal prediken, maar er viel mij iets op. Tussen allemaal ‘normale mensen’ (voor zover de aanhangers van de CU daartoe behoren) kwam er op een gegeven moment een jonge man met een accent. Ik denk da hij een jaar of 28 is, ik denk da hij geen reden heeft om een accent te hebben.

Hij vertelt de kijker dat hij een paar keer (hoeveel?) op straat is aangevallen omdat hij een keppeltje droeg. Wat zegt u? Juist, een keppeltje. Niet bepaald een christelijk gebruik voor zover ik weet. Nou zijn de christenen wel een splinterbeweging binnen het jodendom, maar ze presenteren zich toch doorgaans anders.

Deze man was geen christen, hij heeft gewoon tweeduizend jaar geleden niet de laatste Cosmo gelezen en had dus niet door dat het in de mode was om christen te worden. Hij kwam ook wel een beetje over als het jochie dat op school vroeger ook nooit populair was omdat hij niet met de mode meedeed. Een beetje tenger postuur, een iets te trendy brilletje dat niet bij het gezicht paste, net iets te sobere kleding, die toch naar hip neigt.

Maar wat doet die man in een spotje van de CU? Hij is geen christen, dat kan dus blijkbaar bij de CU. Geen probleem, maar hij zegt een keppeltje te dragen. Als je dat doet, dan behoor je doorgaans niet tot de liberale joden, dan ben je redelijk strikt in de leer. Dan ben je overtuigd van je eigen gelijk. Maar hij was wel vanwege een uiting van zijn geloof aangevallen.

Wil de ChristenUnie duidelijk maken dat er een reëel gevaar is dat hun aanhangers worden aangevallen om uitingen van hun geloof? Volgens mij hebben de aanhangers van de CU doorgaans geen uitingen van hun geloof. Dat de CU het belangrijk vind, is dus meer een moreel ding, dan dat het hun achterban boeit. Misschien waren de ouders van die jochies die hem aanvielen ook wel CU-stemmers. Dus dat kan het niet zijn.

Wat doet die vent dan in het spotje? Wat moet de CU met joden? Waarom hebben zij de gunst van Joden nodig? Ze zullen wel de gunst van joden willen hebben, anders zet je geen jood in een spotje dat voor christenen bedoeld is. Sinds het jaar nul hebben christenen niet meer zoveel met het jodendom en met joden. Sterker nog, tijdens de shoah keek het merendeel van de christenen de andere kant op. Het is niet alsof de joden veel op zouden moeten hebben met de christenen, of wat dat betreft, andersom.

Toch wil de ChristenUnie dus de gunst van de joden, opmerkelijk. Joden zijn in Nederland namelijk nooit een doelgroep geweest van politieke partijen. Misschien van de NSB, maar dat is een ander verhaal. En toch is dat sinds 2004 veranderd, sinds 2004 kennen wij namelijk een zionistische partij en daar moet je als CU dus tegen concurreren. Heel subtiel, maar heel vernuftig. Vooral omdat de joden die het zionisme hoog hebben zitten iets weten wat weinig anderen zich realiseren. Er is een zionistische partij, maar de CU wil ook de gunst van de een miljoen joden in Nederland.

De vent vervolgt zijn verhaal; “Ik ben ook blij da de ChristenUnie dit onderwerp op de agenda heeft gezet!” U zegt? De CU heeft dit onderwerp, het geweld tegen joden om hun geloof op de agenda gezet? Ik heb ze er eerlijk niet over gehoord. Ze hadden het terwijl in Egypte de stenen door de portretten van Mubarak vlogen er over dat de Kopten beschermd moesten worden. Goed, was actueel, maar door de protesten toch achterhaald.

Maar de CU zou dus het geweld tegen joden vanwege hun geloof op de agenda hebben gezet? Volgens mij heeft Hitler geweld tegen joden succesvoller op de agenda gezet, je kan veel over hem zeggen, maar hij is ondanks de martelaren van de shoah toch wel het beste wat de joden (en dan met name de zionisten) is overkomen sinds de sloop van de Tempel. Over die Tempel gesproken, wie had die ook al weer gesloopt?

Hitler heeft de joden het Eeuwige Excuus van de shoah gegeven, hij heeft hen het Heilige Land gegeven en de eeuwige slachtofferrol. De man in het spotje maakte daar ook gebruik van. Niet dat hij was aangevallen was erg, maar dat hij was aangevallen omdat hij een keppeltje droeg. En de ChristenUnie had ervoor gezorgd dat dat op de agenda staat.

De RPF en het GPV bestonden nog niet toe Lou de Jong opdracht kreeg om als directeur van het NIOD om de shoah in Nederland te onderzoeken, het heeft altijd al op de agenda gestaan, het geweld tegen joden, al vanaf 1933′ toen hier de eerste joodse vluchtelingen kwamen naar Vught en Westerbork. De Nederlandse regering heeft in de jaren daarna de ambassadeur van de oosterburen meermalen op het matje geroepen over de gang van zaken met betrekking tot joden. Het stond dus toen al op de agenda.

De ChristenUnie is absoluut geen eigenaar van dit onderwerp, dat hoeven zij ook niet te zijn. Het Eeuwig Excuus is in handen van de zionisten, de liberale jood durft er niet meer aan te denken. De zionisten hebben het wereldwijde allermeeste o het Eeuwig Excuus, een gift die ze niet van God, maar van Hitler kregen. Zij hebben in Nederland een partij en die zou dus eigenaar van dit probleem moeten zijn. Des te opvallender is dat je deze partij, de PVV, hier niet over hoort. Opvallender dus dat een redelijk linkse partij als de CU hiermee komt.

Het spotje ging verder, ik twitterde mijn verbazing en iemand reageerde dat hij of zij het ook opvallend vond. Ik denk alleen om andere redenen, maar ook dan blijft het dus opvallend. Maar alsjeblieft meneer Rouwvoet, zet het Eeuwige Excuus niet weer op de agenda, daar is zelden een mens beter van geworden, daar zijn volkeren voor gestorven en daar sterft nog steeds een volk door. Dit hoort niet op de agenda en dit hoort al helemaal niet in een spotje.

Het getuigt niet echt van historisch besef bij de ChristenUnie, het getuigt een beetje van een mislukte poging. Het is vooral jammer, maar goed, dat is het feit dat er christenen in de politiek zitten wel vaker.

Geef een reactie

