Alphen…

Geen idee wat er aan de hand was, geen idee wat er precies is gebeurd… Ik zat op een terras in het V0ndelpark, gezellig een biertje te drinken.met wat mensen. Uiteraard… Internet in de broekzak, dus snel op de hoogte dat er wat gebeurde, maar ik was gezellig aan het kletsen. Even geen tijd voor. ook even geen zin in. Aan de reacties van de mensen die het nieuws wel lazen, kon ik al merken dat de schietpartij de status van Nationale Tragedie kreeg. Dan ben ik snel weg…

Ik hou daar niet zo van, van dat Nationale Sentiment, dat massale politiek correcte afschuw laten blijken. Feestcommissies, organisatoren van jaarmarkten en misschien zelfs de Raad van Elf komen snel in spoedberaad bij elkaar. Kan de marathon in Rotterdam nog wel doorgaan? Moeten de festiviteiten op de jaarmarkt van Dwingeloo niet aangepast worden, kunnen we vanavond nog wel de talentenjacht door laten gaan?

Iedereen heeft er ineens mee te maken, het raakt ons allemaal. Iedereen die zichzelf een beetje belangrijk vindt, zit in een organiserend comité van het een of ander en moet uiteraard hier rekenschap van nemen en bekijken of het nog wel kan wat zij organiseren. Verder zijn er ook de paria’s, de nieuwsjunks, de sensatiebakken. Die zitten te balend at er geen live-uitzendingen zijn, dat de programmering op tenminste drie nationale netten niet wordt onderbroken en dat alles zijn normale gang lijkt te gaan.

Het is een nationale Tragedie, met bijbehorende Nationale Afschuw en uiteraard de bijbehorende stille tochten en waken. De kaarsjes zullen vanavond in Alphen wel uitverkocht zijn, wat zeg ik, tot aan Leiden en Woerden is er geen kaars meer te vinden. Alle waxinelichtjes zijn uitverkocht, balen eigenlijk dat de Gemeente Alphen aan den Rijn de koopzondag heeft afgelast, de kaarsenhandelaren hebben al om ontheffing gevraagd.

Inmiddels hebben de eerste artiesten zich ook al aangemeld, die zullen belangeloos optreden voor de slachtoffers van dit Nationale Drama. Belangeloos? Elke exposure voor een artiest is waardevol, de enige voor wie het belangeloos is, is voor de slachtoffers. Die hebben er geen belang bij, die schieten er niets mee op. Misschien helpt het met de nationale verwerking, zo’n artiest, maar die verkoopt er uiteindelijk toch meer platen door. Zo deed Elton John ook ooit belangeloos een liedje, het werd zijn grootste hit ooit.

Die kaarsen vannacht en de stille toch moeten ook georganiseerd worden, dat levert een aantal burgers die zich daar mee bezig houden weer een heldenrol op. Over een jaar.a ls er in het winkelcentrum weer een herdenking zal zijn, dan zullen zij de interviews mogen afgeven. Niet alleen aan de Alphense Courant, maar ook de NOS, die over een jaar niet meer kan komen aanzetten met deskundologen en dus ‘direct betrokkenen’ uitnodigen. Journalisten zijn nu al hard bezig om contact te leggen met slachtoffers, getuigen, de voorzitter van de ondernemingsvereniging en we kunnen de komende week kennis maken met al deze lieden.

Ik ben wel eens in dat winkelcentrum geweest, ik denk dat het vorige zomer was. Ik ben dus ook een betrokkene en dit raakt mij ook. Ik heb al met Hart van Nederland en RTL Nieuws gebeld, maar ze wilden me niet hebben. Ze zijn voorlopig nog voorzien van geëvacueerde bewoners, vaste klanten van de Keurslager en dat lieve meisje van de bakkerij op de hoek, bij de uitgang daar, met die heerlijke kwarkbollen. Bij Nieuwsuur sta ik op de reservelijst, voor als de vakkenvuller van de Albert Heijn niet kan, die toch achter in het magazijn stond en een dof geratel hoorde. Ik ben benieuwd.

Journalisten zijn bezig met interviews bij de schietvereniging waar de ‘dader’ blijkbaar lid van was. Wat was het vor een man? Deed hij wel eens raar hier op de vereniging? Had hij een overmatige interesse in een bepaald onderdeel van het schieten? (stel je voor, dat hij alleen wilde schieten en niet zo veel interesse had in ontladen, zoals die kapers van 11 september). “Zag u het aankomen”; zal ongetwijfeld aan de eigenaar van die schiettent worden gevraagd en hij zal ontkennen. Natuurlijk zag hij dat het een afwijkend figuur was, die magfkees, maar als je dan niks hebt gedaan? Nee, meneer is ook onschuldig.

Dan de onvermijdelijke burgermeester… Die is bij voorbaat de lul, want die heeft te weinig gedaan om dit te voorkomen. Die heeft dit niet kunnen signaleren en zal dus onvermijdelijk moeten opstappen. De politiek struikelt over elkaar heen om de schuldige aan te wijzen en uiteindelijk is dat de eindverantwoordelijke. Er hadden natuurlijk camera’s moeten hangen in het winkelcentrum, dat moesten we naar aanleiding van dit incident (dan ineens is het een incident) maar eens in alle winkelcentra gaan doen. De PVV zoekt naarstig een link tussen dit incident en de massa-immigratie, de VVD wil de Belastingbetaler ontzien en de SP heeft een reden om het kabinetsbeleid te hekelen.

Goed… en dan de actie zelf. De politie heeft twintig man op de zaak gezet hoor ik zojuist op de radio. Ik vraag me af wat er uit te zoeken valt. Zowel de dader, als de slachtoffers zijn bekend. Ook is de dader al gevrijwaard van vervolging, die zal nooit voor een rechter komen, dat doen we niet met doden. Er hoeft niets meer bewezen te worden. Uiteraard willen we wel alles weten, Maurice de Hond zal eerdaags in opdracht van Nieuwsuur of ÉénVandaag een peiling houden over wat De Nederlander er van vindt. Een Kamerlid zal reageren en er zal blijken dat er meer politie nodig is in de wijken. Opstelten zal beweren dat er hierom juist meer agenten naar de regio’s moeten in plaats van naar de grote steden.

Maar we willen uiteraard ook het waarom weten. De dader heeft dat keurig toegelicht, maar we willen ook weten hoe dit heeft kunnen gebeuren. Het hoort bij de Nationale Verwerking, net als een herdenkingsdienst, een stille tocht en uiteraard ook extra nieuwsuitzendingen. We gaan onderzoeken hoe het nou moet met wapenvergunningen, zonder dat we ons gaan afvragen waarom die dingen er überhaupt zijn. Wapens horen bij criminelen, dus ook bij de politie, ze horen bij de vijand en dus bij het leger, ze horen niet bij burgers. Maar die vraag zullen we in het licht van dit Nationaal Drama ons niet stellen. Wel zullen de termijnen waarin je geen strafbaar feit gepleegd mag hebben uiteraard worden verlengd en zal de toetsing scherper worden.

Want het was de schuld van iemand met een wapenvergunning, een vergunning die hij van de overheid had gekregen en dus… is het de schuld van de overheid, zoals altijd. Het is de overheid die we uiteindelijk de schuld moeten geven. Zo kon de opmerking van de burgermeester dat een van de slachtoffers van Syrische afkomst was ook niet door de beugel. De PVV zal zeggen dat het zijn schuld was en als het asielbeleid niet de afgelopen decennia had gefaald, deze man nu niet dood zou zijn.

De schuld van de overheid… Volgens mij is het de schuld van iemand die doorgedraaid is, iemand die niet helemaal goed bij zijn harses is, of was… Ik kan daar heel slecht tegen, die drang om een schuldige aan te wijzen. Bij gebrek aan een schuldige (de mafkees is immers dood en het heeft dus geen zin meer om het hem te verwijten) wijzen we de overheid aan als schuldige, die had ons moeten beschermen.

Dit komt allemaal na de Nationale Schok, daar hebben we het komende week over, eerst moeten we nog bekomen van deze Nationale Tragedie. Ik kan daar heel slecht tegen, tegen die gesprekken; “Erg heh?!”. Tuurlijk is het erg, tuurlijk zijn die zes (volgens de PVV vijf) doden betreurenswaardig, tuurlijk had dit niet moeten kunnen gebeuren. Maar het gebeurt, het kan gebeuren en het zal kunnen blijven gebeuren. De Nederlander schiet in Nationale Rouw, in politiek correct gedrag, hij moet geschokt zijn. Hij zal geschokt zijn. In straatinterviews hoor je dat uiteraard terug. De dame van begin zestig, met de bril en het korte haar, die aankomende woensdag op de markt geïnterviewd wordt; “Ja, dan denk je toch dat je in een veilig land woont, in een plaats als Alphen, daar gebeurt zoiets toch niet!”.

Jawel mevrouw, het gebeurt hier ook. Het is triest, die vrouw van 91, die man van 42, die vier anderen, de familie van de dader… Het is triest voor hen. Maar het is niet triest voor mij. Ik heb er niets mee te maken, het raakt mij niet. Ik heb -net als het merendeel van de Nederlanders- geen reden, laat staan het recht, om mee te doen aan de Nationale Rouw, de Nationale Afschuw en de Nationale Verwerking. Ik heb niets te verwerken. Ik zal dan ook niet naar de stille tocht gaan, ik zal niet rouwen, niet geschokt zijn. Ik heb er niets mee te maken. Wat mij betreft is dit alleen van belang voor de discussie wat mensen met wapens moeten, meer niet.

Helaas, ik doe er niet aan mee. Die gespeelde Nationale Afschuw. Ik heb mijn eigen afschuw over deze gebeurtenis, dat hoeft niet openlijk. Ik heb er verder niks mee te maken, zoals zo weinig Nederlanders, waaronder ook de meerderheid van de Alphenaren. Ik ben niet geschokt, dit kan gebeuren, overal, altijd. Moet je met die wetenschap je leven leiden? Moet je daar in berusten? Ja. Als ik bij elke trein die ik instap (en dat zijn er nogal wat) me moet bedenken dat er een vent met explosieven in kan zitten, dat die trein kan ontploffen of ontsporen, dat er iemand voor kan springen, dan kan ik niet meer reizen. Als ik elke keer dat ik boodschappen ga doen mij moet bedenken dat het dak kan instorten, of dat er een gek met een geweer rond kan lopen, dan kan ik niet meer winkelen.

Als ik de jaarmarkt van Dwingeloo zou organiseren, dan zou ik die lekker door laten gaan. Ik zou er rekening mee houden dat het een ver-van-mijn-bedshow zou zijn, daar helemaal in Alphen. Net zoals ik gisteren ook door ben gegaan met drinken, goede gesprekken (over andere onderwerpen) en dat ik mij zelden iets gelegen laat aan incidenten. ik doe niet mee aan nationale Emoties, ja, eentje, de Nationale Dodenherdenking op de Dam. Daar was ik vorig jaar ook bij, er is alleen nog geen journalist die mij voor de herdenking van die tragedie heeft gevraagd.

Geef een reactie

