Week 21

Het grote nieuws deze week kwam wat mij betreft niet uit Belgrado, niet uit New York, niet uit Londen, maar uit Leiden. het kan dus gewoon wel… we worden al jaren lang belazerd, we laten het maar gebeuren en ze doen het maar. En toch, het kan dus gewoon wèl! Ik heb er behoorlijk de ziekte in, zeker als je bekijkt voor wie het gebeurde en wie dus eigenlijk de primeur had. Ik heb het natuurlijk over de extra trein die vannacht om 4.00 uur vanaf Leiden Centraal naar Den Haag vertrok.

Ik had er gistermiddag al een vraag over op Twitter. Ik kwam op Amsterdam Centraal aan en het viel mij op dat het stervensdruk was en geheel onwetend stond ik er verbaasd over waarom al die mensen naar Amsterdam kwamen. Het bleek te maken te hebben met het concert van De Toppers in de Arena. Ik hou dat allemaal niet bij en heb dus ook geen idee wat er allemaal waar gebeurt, laat staan evenementen als dit.

Maar goed, dat zooitje moest dus ook weer terug ’s avonds na het concert en veel van hen waren met de trein gekomen. Ik weet niet of er een arrangementje aan vast zat, maar allicht dat de slechte reputatie van Amsterdam als parkeerstad er iets mee te maken heeft. Afijn, ze gingen terug met de trein. Handig, want dat betekent dat er gedronken mag worden. Nou ken ik het Topperpubliek niet, maar ik kan mij er een voorstelling van maken.

In dit geval pakt mijn beeld van deze mensen niet heel erg positief uit. Ik heb ze niet zo hoog zitten, het lijken mij van die SBS-kijkers die smullen en janken bij de verhalen die Hart van Nederland ten gehore brengt. Dames van in de veertig, met kort haar, al dan niet gedeeltelijk geverfd, flink met opzichtig gedrag verhullend dat ze echt geen jeugd meer hebben. Gezellig met de meiden op stap! Het is publiek dat net een slag beter te verdragen is dan het Huishoudbeurspubliek, maar dezelfde manier van lachen, gieren en brullen heeft.

Het lachen zal ze wel vergaan zijn vannacht daar op Leiden Centraal toen ze daar rond een uur of 1, 2, 3 aankwamen. Wat bleek: de NS hadden besloten om het baanvak Leiden-Den Haag- Delft dicht te gooien om daar eens flink aan het spoor te kunnen werken. Dat is verdomd lastig als je daar niet van op de hoogte bent, maar nog lulliger is het misschien dat de NS even niet gerekend had op een stormloop aan reizigers.

Normaal stopt er op Leiden Centraal elk uur een nachttrein in elke richting, als je dan bussen moet regelen, dan moet je zorgen dat er elk uur een stuk of vijf bussen staan om alle reizigers verder naar Den Haag of Delft te brengen, maar als zich ineens een halve Arena zich meldt, dan heb je een probleem. Dat hadden de NS dus vannacht. Ja, ga om drie uur ’s nachts nog maar eens tien chauffeurs met bussen zien te vinden, onbegonnen zaak.

De NS besloten in al hun wijsheid (als ik een bericht op de site van Het Parool mag geloven) om om 4.00 uur toch nog een trein naar Den Haag te laten rijden. Maar er waren toch werkzaamheden, waardoor er niet eens één per uur in elke richting langs kon? Blijkbaar kan het wel als het Topperpubliek zich massaal meldt. Blijkbaar heeft het in al die jaren dat ik ’s nachts vanuit mijn werk van Amsterdam naar Den Haag moest niet gekund, ik, de hardwerkende Nederlander, maar voor 300 uitgelaten (en inmiddels waarschijnlijk woedende) L’Orealkapsels kan het dus wel.

NS… Bedankt! Ik weet weer hoe ik als enorm trouwe en loyale klant met meer dan een half miljoen treinkilometers in de afgelopen 32 jaar er voor sta. Ik weet weer waar de prioriteiten in dit land liggen. Misschien moet ik mij voortaan ook maar kwaad gaan maken, het onmachtige personeel gaan uitkafferen, lid worden van Rover en meer klaagbrieven gaan schrijven, zowel naar de NS zelf, als naar Tros Radar en Kassa! Misschien moet ik Mladic gewoon op de NS afsturen…

Mladic, het andere nieuws van deze week. Hij is opgepakt in een buitenwijk en zal wel een heldenontvangst in Scheveningen krijgen. Goed, hij is ziek, maar dat zijn er wel meer. Hij moet een heldenontvangst krijgen in dit land vind ik, een hotelkamer met een kamermeisje in het meest luxe hotel van Nederland, misschien zelfs een standbeeld. Met een helikopter landen en dat Tom Karremans daar dan piano voor hem zit te spelen.

Waarom? Nou, omdat 1,5 miljoen Nederlanders hem wel een held moeten vinden, waaronder overigens ongetwijfeld veel Dutchbatters. En we kunnen de mening van 1,5 miljoen Nederlanders nou eenmaal niet negeren. Een standbeeld moet die man krijgen, straten en pleinen moeten er naar hem vernoemd worden, een nationale feestdag op zijn verjaardag, laten we Almere naar hem vernoemen.

Deze man wordt namelijk verantwoordelijk gehouden voor de dood van 200 duizend moslims en dat moet toch in de ogen van het PVV-electoraat een heldendaad zijn. Ze zijn immers aanhangers van een ideologie die nog erger is dan Mein Kampf en als je dat zooitje uitmoordt, dan moet je wel een held zijn. Niet zoals die laffe Wilders, die alleen maart thee zit te drinken met de zionisten en de regering in Nederland, maar gewoon keiharde daden! Ik vind dat  1,5 miljoen mensen deze man moeten vereren, huldigen bejubelen.

Om maar eens een voorbeeld te noemen: Mladic kreeg iets voor elkaar dat in dit land nogal onmogelijk blijkt. Toen hij op 12 juli 1995 8.000 mensen moest vervoeren, zorgde hij voor busvervoer, deze man lukt dat! De NS krijgen het niet voor elkaar in Leiden, maar in Srebrenica lukken dat soort dingen wel. Dat Dutchbat daar net weg was, bewijst dat het Nederlanders niet lukt, maar Mladic, die regelt dat gewoon effe. Dat moet je ook niet aan een leger overlaten dat geleid wordt door een pianist.

Natuurlijk vind ik Mladic geen held en natuurlijk zou ik zijn verering ook afkeuren, maar het heeft iets bevreemdends. Er zijn mensen die zelfs bij Hitler nog positieve daden kunnen opnoemen, busvervoer regelen is misschien een wat overdreven voorbeeld, maar allicht dat deze meneer (die Bin Laden toch wel verslagen heeft met verstoppertje spelen) ook wel iets positiefs gedaan heeft. het uitmoorden van 200 duizend mensen hoort daar in ieder geval niet bij.

De vergelijking met Wilders gaat natuurlijk ook niet geheel op, zo zit Wilders niet in het leger en heeft geen wapens. Andere verschillen kan ik even niet verzinnen, hun mening qua moslims is niet eens zo heel erg verschillend en laten we aan deze man (en natuurlijk ook Tadic) een voorbeeld nemen waar dit soort ideologieën toe kunnen leiden. Ik zal niet de suggestie doen om Mladic verantwoordelijk te maken voor het busvervoer bij de volgende editie van De Toppers…

Als het om wapens gaat, dan is er hier in Nederland nog wat te doen. ik zag gisteravond een uitzending van Zembla dat naar aanleiding van Alphen ging over wapenbezit. Het waren niet heel erg sympathiek overkomende mensen die daar in voorkwamen. Ouders van kinderen die hun kinderen lieten schieten met houten sluipschuttergeweren (dan wel op perslucht, maar toch). Ik kon niet heel erg veel voelen voor deze mensen.

De laatste die (onherkenbaar) optrad in dit programma lieten ze eerst zien op het politiebureau, waar hij een wapen kwam registreren. In het interview met de agent die dit deed kwam naar voren dat die persoonlijk de inspectie bij deze meneer thuis had gedaan en dus wist in welke omgeving de wapens daar lagen. Het ging om twee sluitschuttergeweren, twee handwapens en een semi-automatisch wapen, zijn ‘vijf schatjes’. Vervolgens waren ze met de camera bij deze man thuis aan het filmen.

De man had naast de wapens nog een hobby, miniatuurbouw en hij liep op een witte deur af in de gang en ik verwachtte waarschijnlijk iets van modeltreintjes, maar ik kreeg iets anders. Meneer bouwde namelijk landschappen uit de Tweede Wereldoorlog na en dan met name de Duitse zijde van een bepaalde slag. Trots liet hij zien hoe hij een Duitse officier in het bekende grijze uniform tot in detail had nageschilderd. Met de emblemen op de borst en op de kraag en zelfs de mauwemblemen ontbraken niet.

“Die discipline die daar was, dat trekt mij wel…”; vertelde hij. Het trok hem sowieso wel, dat Duitse leger in de Tweede Wereldoorlog. In zijn woonkamer liet hij een bescheiden verzameling van memorabilia uit nazi-Duitsland zien. Twee HEMA-fotolijstjes met daarin postzegels met de kop van Hitler er op, een originele gesp van een Duits uniform, een IJzeren Kruis (eerste klasse) aan een lint, hij was er trots op, zijn andere schatjes waarschijnlijk. Deze man, met een op zich merkwaardige hobby heeft dus wapens in huis met munitie voorhanden. Deze man heeft dezelfde wapens als die de schutter in Alphen gebruikt heeft en dat is legaal. De interviewer vroeg of het niet zo kon zijn dat hij zou doorslaan en ook een winkelcentrum in kon gaan lopen. “Ik hoop het niet”; was het antwoord.

De man kwam ondanks zijn onherkenbaar gemaakte gezicht niet heel erg betrouwbaar op mij over. Niet echt het figuur dat ik graag met vijf wapens in huis zie. Nogal wiedes dat de politie, geconfronteerd met deze beelden, verdere medewerking aan Zembla weigerde, waarschijnlijk denken zij er hetzelfde over.

Ik word daar bang van, ik kan me voorstellen dat deze man graag oorlogje speelt, zoals Mladic dat ook grijnzend deed in Srebrenica deed, dat deze man op Wilders stemt en ik kan me voorstellen dat deze man ook De Toppers bezoekt. Eng, heel erg eng.

Geef een reactie

