Van het toen, het nu en het komende…

“Je moet niet naar het verleden kijken, maar naar de toekomst!”; sprak de goeroe. Alsof je alleen vooruit mag kijken en niet meer naar het verleden moet kijken. Ik hoor de zin ook, van collega’s, van managers, van vrienden… Eigenwijs als ik ben, blijf ik ook naar het verleden kijken.

Je moet je voorstellen dat je op een weg staat, waar je staat is het nu, achter je is het verleden en voor je ligt de toekomst. Schijnbaar moet je vooruit. Dat klopt ook wel, want de tijd dwingt je om vooruit te gaan, de toekomst in. op die manier hebben mensen wel gelijk als ze zeggen dat je je op de toekomst moet richten.

Je moet voor je kijken, dat je niet struikelt over hobbels in de weg. Het heeft eigenlijk niet eens zin om naar het nu te kijken, want dan is het al te laat. je moet vooruit kijken. Kijken of je niet een afslag mist, kijken of er geen hobbels opdoemen.

Het mag dan wel een waarheid als een koe zijn, maar waarom zou je dan niet achterom mogen kijken? Het wordt je door die figuren verboden die ook zeggen dat je in het nu moet leven. Maar dat is dus onverstandig, want dan zie je die hobbels niet aankomen en struikel je.

Nog zo’n goeroe-zin; “Leer van het verleden en neem dat mee naar de toekomst” Allemaal leuk en aardig, en ik heb natuurlijk ook een hoop geleerd uit het verleden. Natuurlijk gebruik ik die kennis en dat zal ik in de toekomst ook doen natuurlijk. Maar dat betekent niet dat ik niet achterom kijk.

Ik zou dat namelijk zonde vinden! Ik heb van een hoop dingen in het verleden geleerd, maar ik heb ook van een hoop dingen geen donder geleerd. Dat zijn vaak de leukste momenten in mijn leven geweest. Sowieso zitten er ook hele leuke dingen in mijn verleden en ik kijk daar graag naar terug.

Goed, er zitten natuurlijk ook mindere dingen in mijn verleden, maar dat waren dan weer van die dingen waar ik van geleerd heb. Niet boeiend, daar kijk ik ook nauwelijks naar. Het geleerde pas ik wel toe, of doe daar een poging toe, maar naar die mooie en leuke dingen kijk ik nog graag terug!

Als vakantiefoto’s staan ze in mijn geheugen gegrift, die mooie dingen. Dat we besloten om onverwachts naar het vriendinnetje van mijn beste vriend in Godbetere Gieten te gaan om haar te verrassen, dat we dat zelfde vriendinnetje in Tessaloniki de schrik van haar leven zouden geven. Dat ik besloot om in de trein aan te pappen met een Engelse studente en dat we samen Berlijn onveilig hebben gemaakt. Dat ik zomaar vanuit het niets een bedrijf begon, gewoon, omdat ik er zin in had.

Mooie herinneringen, ondoordachte daden waar ik toen enorm van genoten heb. Als ik er naar terugkijk, geniet ik er nog steeds van. Dus waarom zou ik niet achterom kijken? Terugkijken op wat mooi was, ook al lukte het niet helemaal, of juist beter dan verwacht. Relaties die wel leuk waren, ondanks dat zij (of ik) achteraf gewoon een naar type was. Het einde is niet mooi, maar dat tussen het begin en het einde is vaak wel mooi.

Het was mooi, met de nadruk op de verleden tijd. Ik probeer het niet te herleven, of te herhalen. Dat heeft geen zin. De eerste keer is altijd het best. Maar dat betekent niet dat ik niet achterom kijk, naar de dingen op de weg die ik gedaan, gehad en gelaten heb.

Ja, ik kijk ook naar de toekomst, maar ik kijk ook met veel plezier naar het verleden.

One response to “Van het toen, het nu en het komende…

  • Aaltje

    Weet je wat ook fijn is, wat ik fijn vind. Verdwalen in de mist. Niet vooruit en niet achteruit kijken.
    Wat niet inhoud dat ik niet met plezier op veel dingen terugkijk.

Geef een reactie

