Noodweer

Welk zichzelf respecterend medium heeft er niet iets aan gewijd? Het noodweer dat Nederland zou gaan treffen of heeft getroffen. Ach, dan kan ik hier niet achterblijven, denk ik. Ik hou van weer, niet zoals de Piet Paulusma’s en Erwin Krollen er van houden, maar ik hou wel van het weer. Soms loopt het weer synchroon met mijn emotie, of andersom, dat weet ik dan nooit. Soms lopen ze totaal van elkaar heen.Zo voelde ik mij gisteren niet echt onstuimig, opstandig, rellerig of hoe je het weer van gisteren ook wil typeren. Nou viel het boven mij ook mee, ik zat in Den Haag. Eigenlijk geen noodweer gehad, geen echt onweer waar je voor uit het raam gaat kijken, niet echt veel regen, het viel gewoon wel mee. In de verte wat gerommel en als je goed keek iets dat op een flits moest lijken, maar dan ook alleen de reflectie daarvan, niet eens het echte werk.

Misschien voelde ik mij ook wel zo, hoewel ik best zin had in noodweer. Zo kan ik mij nog wel wat noodweer herinneren. Echt noodweer, weer waardoor er echte nood ontstaat. Ik noem januari 2007. Vanuit mijn toenmalige baan stond ik bij een woonblok waar het dak vanaf was gewaaid in Geuzenveld. Tientallen gezinnen die even niet hun woning in mochten en die de nacht uiteindelijk elders hebben moeten doorbrengen. Verderop vlogen bakstenen delen van de gevel af. Het was een beste storm, maar wat mij betreft nog niet eens echt eentje van formaat.

Dat waren de stormen in 1990 wel, ik denk dat het 20 jauari en 22 februari van dat jaar moet zijn geweest. Ik was een jochie van elf en vond het geweldig! Vanuit Rotterdam kwam het verhaal dat er een hondje was weggewaaid. Goed, het bleek een grap, maar Radio Rijnmond bracht het bericht vol overtuiging en wij geloofden dat soort dingen dan. Mijn moeder, die in Rotterdam werkte, kon niet meer thuiskomen die nacht, maar wij klaagden niet. Niet omdat wij onze moeder niet mochten, maar omdat het toen nog logisch was.

Ik weet dat ik met mijn vader in de duisternis nog naar het winkelcentrum moest. Ik mocht mee, want mijn vader vertrouwde mij. Niet verstandig van hem, want de dakpannen vlogen ons om de oren. Goed, ik heb alleen een opwaaiende tak tegen me aangekregen, maar om te zeggen dat het verstandig was? Toen vonden we nog van wel waarschijnlijk. Ik heb in ieder geval toen wel gevoeld wat wind was. Echte wind. Windkracht 12 en zo. Dàt was tenminste nog weer! Gewoon, vanaf vier uur niemand die de weg meer op durfde, treinen die gewoon niet meer reden, zelfs al zaten ze vol en stonden ze midden in het weiland. De mensen maakten er toch wel een pleziertje van. Samen. Dat kon toen nog.

Dat was de storm van januari, die kwam redelijk verwacht. Die van amper een maand later kwam onverwacht en ik had vakantie. Wat ik toen deed? Eigenlijk wat ik nu nog steeds doe, namelijk veel met de trein reizen. Goed, het verschil is dat ik het toen om het reizen deed en nu vooral doe om de bestemming. Maar daar zat ik, in Vlissingen, geen idee wat ik daar deed. Ik denk naar de zee. Zo was ik. Afijn, de treinen, toen zo’n 150 jaar oud, reden steeds minder en ik kwam gelukkig nog in Roosendaal, iets van bekend terrein. Ik ben geloof ik met een trein vanuit Parijs naar Amsterdam gekomen en daar bij mijn opa en oma gaan slapen, maar niet eer ik met die trein van Roosendaal naar Den Bosch, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Haarlem had gezien.

Het waren nog eens stormen, dat was nog eens noodweer. Hoppa, alleen in Nederland al 19 doden. Kijk, dan hebben we het over noodweer. Niet dat mietjesgedrag van gisteren, dat sloeg eigenlijk nergens op. Geen doden. Hooguit een paar slimmeriken die een goeie overval plegen dat je geen mietjesgedrag kan noemen. Maar voor de rest? Ik vond het geen noodweer, maar goed, ik heb ook geen golfballen zo groot als hagelstenen zien vallen, ik ben ook niet overstroomd.

Jammer, want ik hou wel van weer…

Geef een reactie

