Hoogtevrees

Zeg, vriend…. Jij moet nou eens heel even goed naar mij luisteren. Ga er even voor zitten als je dit leest, want ik ga me even helemaal richten tot jou. Wees niet bang, ik veroordeel niet. Ik ben er alleen even een beetje klaar mee.

Wat je vanavond zei, bevalt mij niet. Je zegt dat je geen schrijver bent, je verwijst naar mij als mensen echt een goed stuk willen lezen. Ik ben daar niet van gediend. Jij bent een schrijver, net als ik. Wij voeren een strijd. Niet tegen elkaar, maar we voeren een strijd. Dat doet die nie-nie ook. Net als dat meisje, dat wij beiden onze lieverd noemen. Net als die kleine ja…

Wij schrijven beiden. Van ons af. Elk in onze eigen stijl. Het past bij ons, het hoort bij ons. Jij, kort en bondig, maar zo recht uit het hart en zo oprecht. Kort, maar diep vanuit je ziel. Ik, langdradig, fel en rationeel.

Als ik over amandelvormige ogen lees, die naar jou opkijken, dan zie ik mijn zoon, hoewel die andere ogen heeft. Als ik lees over bloemen, dan denk ik aan mijn overgrootmoeder en aan mijn roots. Wij, mijn vriend, verschillen niet zoveel.

Dus ga jezelf niet wegcijferen. Ga niet zeggen dat je geen schrijver bent, ga niet zeggen dat jouw stukjes alleen maar vermakelijk zijn. De jouwe raken ook mensen, Ik weet het van één persoon, mijzelf, zeker. Niet alle, laat ik dat toegeven, maar dat is wederzijds neem ik aan.

Dus vriend… Ga verder met schrijven. Zoals jij bent. Vanuit jouw hart. Ik zit hier niet tegen jou op te bieden. Ik zit hier niet om het beter te doen. Ik zit hier gewoon met hetzelfde doel als jij. Van me af schrijven. Ik waardeer je waardering en hij is wederzijds.

Dus luister nou eens even vriend… We doen niet voor elkaar onder. Hoe moeilijk je het ook vindt. Een andere stijl is niet meer of minder. Een stijl is wat bij je past, dat ben jij. Het maakt je niet meer of minder, niet beter of slechter.

Dus, schop mij van mijn sokkel af, ik wil daar niet staan. Ik hou er niet van om opgehemeld te worden. Ik heb hoogtevrees.

Geef een reactie

