Grijs verleden [gastblog]

Wat raar dat het me plotseling opvalt, dat als ik aan je denk, ik als eerste je rug voor me zie. Zijdelings zittend op de bank, met de krant voor je. Je benen in dezelfde houding als hoe ik ze vaak heb. Om elkaar heen geslagen, lijkt het. En dan hoor ik je nóg zuchten, als ik tegen beter weten in het elke ochtend weer in mijn hoofd haalde om op pagina 2 de mopjes-rubriek over je schouder te bekijken. Je sprak mijn naam, “Rot toch op!”, gevolgd door die eeuwige zucht.

Het is vast niet eerlijk van me om dit beeld zo vaak voor ogen te zien. Net als dat het niet eerlijk was als je

de andere kant op keek,
wanneer ik je nodig had

me uitlachte,
te midden van de mensen

me uitschold,
als ik weer eens iets niet goed gedaan had

me liet weten hoe teleurstellend ik was,
als ik in jouw ogen faalde

mijn broer de hemel in prijsde,
want daar had je tenminste geen last van

dagenlang zweeg, écht zweeg,
omdat je boos op me was

je omdraaide,
op het moment dat je mij had moeten beschermen

mij weg gaf, of ik mij weg liet geven,
aan God mag weten wie

me deel liet zijn van een wereld,
waar een kind niet van wil weten, hoe oud ook

Toch heb je van me gehouden. En ik van jou. Mijn schuldgevoel is nog zó groot, dat moet haast wel. Je had heldere momenten. Je had soms tijd. Je gaf me wel eens dingen waarvan je wist dat ik daardoor voorlopig even stil zou zijn.

Toen werd je ziek. Acht jaar lang heb je geleden. Mijn lijden werd die laatste acht jaar intenser dan ooit. Wist ik voorheen al niet wat ik er mee aan moest, toen werd dat een bijna onmogelijke opgave.

Ooit ben je zo blij met mij geweest. Where did it go wrong?

Over 2 dagen ben ik jarig. Over 2 dagen ben je 12 jaar dood.

Papa, vergeet me niet te feliciteren,

J.

.

Bovenstaand stuk is (met toestemming van de auteur) overgenomen van Tinteling.

Geef een reactie

