Paringsdans

“Alleen lafbekken hebben maar één vrouw, of helemaal geen”; hij zegt het echt. Ondertussen kijken wij hier vreemd naar. Meent hij dat? Ja, hij meent dat, hij heeft er vier. Genoeg kinderen om de namen niet meer te kunnen onthouden  En nee, zijn veelwijverij komt niet omdat hij een moslim is, hij heeft gewoon een cultuur die al eeuwen meegaat.

Het is maar hoe je tegen de rol van man en vrouw aankijkt. Deze man komt natuurlijk uit een achterlijke cultuur, vanuit onze cultuur bekeken, ondertussen noemt hij ons met onze (al dan niet opgelegde) monogamie lafbekken. Voor hem is man-zijn verbonden aan het hebben van vrouwen en als je het zo uitlegt, dan verschillen hij en wij niet zoveel.

De man die nog nooit een vrouw heeft gehad wordt hier ten lande ook scheef aangekeken, alsof er iets met hem mis is. Geen wonder dat nagenoeg elke man overdrijft over het aantal vrouwen dat hij ‘heeft gehad’, zich seksueel beter probeert voor te doen dan hij is. Vaak valt het dan tegen, ik hoor het de vrouwen denken.

Veel mannen verzamelen graag vrouwen, houden het aantal nauwgezet bij (dat dan weer wel hoor ik de vrouwen denken) en overdrijven. Gewoon, dat hoort bij man zijn. Vrouwen zijn wat dat betreft niet minder erg. Zo vroeg ik het mijn toenmalige vriendin ooit eens en die wist ze nog allemaal op te noemen uit de vijftien jaar die ze op dat gebied actief was.

Zal ik de zware woorden er in gooien dat onze maatschappij om seks draait? Is na de GayPride van afgelopen week makkelijk te stellen. Ik vind het alleen wel een zware stelling en ik ga het er ook niet mee eens zijn. Het is een wezenlijk deel van ons leven, we snakken er soms naar, krijgen er nooit genoeg van, maar dat het allesbepalend is?

Och, beschouwingen over primaat-achtige behoeftes, mij ook te zwaar. Ik hou het gewoon op een hang naar lust en genegenheid. Twee verschillende zaken overigens. Seks kan je hebben zonder genegenheid, zoek maar eens een prostitueé op en genegenheid kan je hebben zonder seks. Toch is de combinatie het prettigst. Vind ik.

Ik vraag mij af of de man bovenaan dit stukje dat ook vindt. Of die brouwen dat ook vinden. Ik denk het niet, ik denk dat hij er niet over heeft nagedacht. Wij mogen onze seksuele moraal dan laag inschatten met voorbeelden als de loverboys, breezersletjes en andere goedkope middelen om aan seks te komen, feit is wel dat er hier over nagedacht wordt.

Niet door iedereen, gelukkig maar, maar degenen die daar wel over nadenken hebben daar profijt van denk ik. Ach wat, ik weet het wel zeker. Empirisch onderzocht. En misschien heb ik er net zoveel profijt van dat ik er wel bij nadenk, dan als de man hierboven die er niet bij stilstaat. Dat weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat je er niet te zwaar over moet denken, in de brede, maatschappelijke zin. Seks is iets persoonlijks, dus kan je er op dat niveau over nadenken. Waarom er überhaupt een maatschappelijke trend in wordt gezocht is mij een raadsel, lekker laten gaan!

Lekker laten.

Geef een reactie

