Negeren (ik ook)

Negeren, ik heb er nooit zo over nagedacht, tot ik daarnet het stukje van Lou las op haar blog, ze heeft het er daar over dat zij niet kan negeren, of misschien beter gezegd, dat ze het niet doet. Het is herkenbaar, voor mij. Ik negeer ook zelden. Het zit niet in mijn aard, ik vraag, naar het waarom meestal. Ook als ik ruzie heb.

Net als Lou wil ik vaak het waarom van dingen weten en de 33 jaar dat ik nu hier rondloop hebben mij geleerd dat ik door vragen te stellen het meeste leer. Ik zal dan ook alleen op verzoek zwijgen, zoals laatst, bij een goede vriendin, die mij even niet meer wilde horen. Ik kon de waarom-vraag niet stellen en dat frustreerde. Ik heb hem nog steeds niet kunnen stellen, maar hij is ook niet meer relevant. Toch is het wel mijn eerste neiging om naar het waarom te vragen. Maar negeren kan ik het niet.

Negeren doe ik op twee manieren, beide manieren werken verschillend uit op mensen en de reacties zijn dan ook heel divers. Meestal vatten mensen het negatief op, ik kan daar weinig mee. Negeren, zou je zeggen, komt voort uit iemand niet mogen, uit een haat of wrok tegen iemand koesteren. De mensen die ik haat, of waar ik een wrok tegen koester zijn zeldzaam. Ik haat doorgaans niet en wrok? Ik krijg toch wel gelijk.

Ik wil mensen interessant vinden, met hun een weg van gedachten bewandelen. Een discussie over gedachten, waarin zowel bij mij, als bij hun, gedachten kunnen veranderen. Ik kan er niet tegen als mensen niet nadenken, of dat niet willen. Argumenten, op basis van feiten en die laatste moeten kloppen. Als mensen niet nadenken, dan ben ik er redelijk snel klaar mee. Oninteressant.

In gesprekken praat ik niet om het praten, ik praat om de inhoud. Ik ben dan ook dol op stiltes in een gesprek, omdat die de ruimte geven om na te denken. Als de stem zwijgt, gaan de hersenen aan de slag. Als iemand maar blijft doorratelen, dan denkt diegene vaak niet na. Daarom laat ik ze gewoon vallen in een gesprek, stiltes. De ander zal nadenken, dat is het doel van een gesprek bij mij.

Als de ander niet nadenkt, dan blijf ik zwijgen, bij sommige mensen duurt dat wat langer en ja, dan blijf ik zwijgen. Niet eens bewust, maar mijn zwijgen komt over als negeren. Er zijn zelfs mensen die denken dat ik ze haat. Maar ik haat niet, geen reden toe. Zelfs de mensen die het hardnekkigst in hun gelijk blijven volharden en het gruwelijk met mij oneens zijn, zal ik niet haten. De meeste mensen met wie ik het oneens ben ken ik trouwens helemaal niet, dus dan valt er weinig te haten.

Als ik zwijg is dat dus geen negeren, want net als Lou kan ik dat niet. Het is een moment waarop de ander moet gaan nadenken. Doet diegene dat en komt terug, dan zal ik ook niet meer zwijgen. Dan gaan we verder waar we gebleven zijn. Ik heb geleerd om te zwijgen, vanaf het moment dat ik kon praten, wnat er zijn ook dingen waar je gewoon niet op in moet gaan.

Dan is er nog het andere negeren, dat ik ook bij mijn beste vrienden doe. Dat is gewoon laksheid, gewoon te druk met andere dingen bezig, waardoor ik geen gesprek aanga. Soms kan ik niet teveel gesprekken tegelijk voeren. Dat is geen negeren, dat is gewoon even de aandacht ergens anders hebben. Dat leidt ook tot twijfel, maar dat is gelukkig snel weer weggenomen door een gesprek weer op te starten. Ook daar negeer ik dus niet.

Het derde negeren is geen antwoord geven. Ik krijg vragen of word aangesproken en dan geef ik geen antwoord. Vaak is dat omdat er geen vraag wordt gesteld of omdat het niet mijn gesprek is op dat moment. Wees gerust, ook dat is geen negeren. dat is simpelweg het niet tonen van affectie. Dat is niet negatief, dat is gewoon niet positief.

Maar iedereen tegen wie ik zwijg vat het anders op, vaak negatief. Wat vreemd is, want juist door te spreken kan je negatief zijn over of tegen iemand. Door te zwijgen kan je hooguit niet positief zijn, maar je kan door te zwijgen niet negatief zijn. Misschien is dat wel het mooiste aan zwijgen. Negeren? Misschien is het wel een heel ander ding en heeft Lou gelijk, zij kan dat niet en eerlijk gezegd, ik ook niet.

Geef een reactie

