Een vinger voor een schone lei

Wat zou je doen als je met het amputeren van een vinger naar keuze de problemen van een ander helemaal zou kunnen oplossen of zou kunnen genezen? Dat zo iemand dan geen zorgen meer heeft uit het verleden, alle nare dingen ineens weg zijn en diegene met een schone lei verder zou kunnen? Wat zou jij dan doen?

Ik heb tien vingers, maar ik zou ze niet allemaal kunnen missen. Ik denk dat ik wel zonder pinken of ringvingers door het leven zou kunnen gaan, de rest heb ik wat harder nodig. Al was het maar om sjekkies te draaien, maar toch gewoon ook om mijn handen fatsoenlijk te kunnen gebruiken en, misschien wel belangrijker dan ooit, te kunnen schrijven.

De meesten mensen hebben tien vingers, dus heb je tien kansen om iemand te helpen. Tien kansen om iemand helemaal opnieuw te kunnen laten beginnen. Tien mensen, misschien zelfs tien verschillende mensen. Trek beide handen eens over op papier, zoals je dat vroeger op school deed en probeer eens bij elke vinger een naam te zetten van degene voor wie je die vinger over hebt.

Meestal zal je van buiten naar binnen werken. Denk eens aan je schrijfhand. Als je rechtshandig bent, dan zal je eerst met links willen beginnen. De pink, de ringvinger, misschien de wijsvinger? De pinken zijn het makkelijkst, die offert iedereen wel op als dat zou kunnen. Hooguit de egoïsten die ijdelheid voor vinden gaan niet, maar ik denk dat elk weldenkend mens dat er wel voor over zou hebben. De ringvingers willen in de meeste gevallen ook nog wel als de situatie erg genoeg is.

Eerst links, dan rechts in mijn geval. Zou ik mijn rechterpink eerder opgeven dan mijn linker middelvinger? En wie is welke vinger waard? Wie krijgt mijn belangrijkste vinger? In mijn geval mijn rechter wijsvinger. Ik zou zeggen mijn zus, zonder enige twijfel, maar goed, die heeft geen problemen uit het verleden, dus die heeft die vinger niet nodig. Wie dan wel?

Wat ik ongemerkt doe is twee dingen/ Ten eerste ben ik een lijst aan het maken van de mensen voor wie ik het meest over heb. Ten tweede ben ik ook aan het inschatten hoever ik wil gaan om mensen te helpen. Het kan zijn dat je op de papiertjes bij bepaalde vingers geen namen hebt gezet. Dat je zo ver niet wil gaan. Is dat erg? Nee, dat is eerlijk. Jezelf opofferen om een ander te helpen is niet altijd de meest verstandige route, zeker niet als je zelf ook wel een vinger van iemand anders kan gebruiken.

Ik heb het net gedaan, die handen overgetrokken. Ik schrok. Ik kwam zo op tien namen en had nog niet eens iedereen gehad voor wie ik een vinger wilde missen. Hoezeer ik ook gehecht ben aan mijn vingers, zou ik ze allemaal weggeven om anderen een schone lei te bezorgen. Ik heb het papiertje net in de tuin verbrand, dat hoeft verder niemand te weten wie er op die vingers staan.

One response to “Een vinger voor een schone lei

  • Aaltje

    En deze is verdomd lastig,
    Ik weet hoe “onthand”je bent als je vingers niet kan gebruiken.
    Is het dan voor mij gemakkelijk om te zeggen Ja ik geef er met liefde vijf weg, vijf uiterlijk perfecte maar onbruikbare vingers…Is dat dan eerlijk ?

    Nee, hoeveel ik ook van velen om me heen hou de vijf die nog goed zijn heb ik nodig om voor mezelf en mijn gezin te zorgen.
    Egoïstisch of realistisch

Geef een reactie

