Zaaddonor

Het kwam in een gesprek laatst op spermadonatie en uiteraard kwam de hypothetische vraag naar boven of ik dat zou doen, zaad doneren. Ik antwoordde intuïtief bevestigend, zonder dat ik eigenlijk weet hoe dat werkt of wat dat inhoudt. Goed, biologisch weet ik heus wel hoe het werkt. Je zorgt dat mijn kwakkie in een baarmoeder terecht komt en hoopt er dan maar het beste van. Maar dat is slechts hoofdstuk 1.

Wat zou mij tegenhouden om een vrouw of een stel aan het verwezenlijken van een droom te helpen? Ik heb de middelen, vrijwel onbeperkt op voorraad, erger nog, ik maak zo weer nieuwe aan. Ik lever vaak met vreugd uit. Mijn zaad bleek bij een steekproef acht jaar geleden goed genoeg te zijn om een kerngezond kind op aarde te zetten, dus waarom niet? De gevolgen?

Ik ben eens op de site van Stichting Donorkind wezen kijken en daar word ik redelijk gerustgesteld. Een donor doneert aan maximaal 10-25 zwangerschappen en van alle donorkinderen (jeukterm!!!) hoort maar 10% dat er een andere biologische vader is. Daarvan gaat weer de helft op zoek en dus als je goed zaad hebt, dan heb je maximaal twee kinderen op je stoep staan zestien jaar nadat je je kwakkie hebt ingeleverd.

Die kinderen kunnen je verder niks maken, juridisch heb je geen moer met ze te maken, dus als je een hart hebt is het meeste dat je hoeft te doen eens een bak koffie met ze gaan drinken. Ze willen alleen maar weten wie je bent, hoe je er uit ziet, waar ze genetisch vanaf stammen. Als ze je al weten te vinden.

Sinds 2004 is dat makkelijker, de Donorwet verbiedt het anoniem donorschap en kinderen mogen vanaf hun zestiende in het register kijken. De moeders overigens niet, hoewel die ook nieuwsgierig zullen zijn denk ik. Gevolg is wel dat het aantal donoren flink is gedaald en dat er met omwegen een handel in zaad is ontstaan. Klinieken halen het van over de grens en aanstaande moeders kopen het op internet.

Een vrouw die zich bij een kliniek aanmeldt zal te horen krijgen dat er een wachtlijst is voor zaad. Ze zal door een keuring heen moeten en moeten uitleggen waarom. Nu ik er zo over nadenk vind ik dat te gek voor woorden, hoezo uitleggen waarom je een kind wil?

Als ik uitga van de alleenstaande moeder, die gewoon geen man wil, of geen geschikte man kan vinden, wie ben ik dan als kliniek om aan die vrouw te vragen waarom zij niet gewoon een vent zoekt? “Pik er maar eentje op in de kroeg, sleep die je nest in en hoop er het beste van!” En lesbiennes dan? Een intake om moeder te worden, werkelijk! Als ik sommige ouders zie, dan zou ik bij elke ouder een intake wensen en bij een negatief advies abortus verplicht stellen.

Ik ontwikkel een weerzin tegen klinieken, omdat een droom najagen nou eenmaal moet mogen. Niet dat ik tegen bewust alleenstaande moeders ben (zo heten BOM-vrouwen tegenwoordig), in tegendeel, ik ben blij dat de infrastructuur er ligt. En als ze het niet via een kliniek doen, dan heb je het schimmige kanaal van internet om aan zaad te komen of inderdaad gewoon een vent in de kroeg oppikken. Met alle risico’s van dien overigens.

Ik zou bijna door de weerzin tegen de intake bij klinieken zeggen dat ik niet naar de spermabank zou gaan. Ook omdat ik misschien wel van het bestaan van de kinderen zou willen weten. Of toch het gevoel heb dat ik wel wil dat die kinderen goed terecht komen en ik dus wel de moeders zou willen weten die er bij horen. Geef ik zomaar aan elke vrouw mijn zaad? Ja, daarvoor is die intake natuurlijk, maar dan nog, waarom oordeelt een ander daarover?

De hypothese in dat gesprek werd gesteld dat als een vriendin het mij zou vragen om te doneren. Een onverdeeld ja, omdat er zoveel meer voordelen aan zitten ten opzichte van het lukraak storten van je kwakkie op de spermabank. Zo weet ik concreet voor wie ik het doe en wie ik aan een droom help. Ook kent de moeder mij, ik denk dat dat ook een soort van geruststelling is. Ze kan ook haar kind helpen aan mij later te traceren, niks geen gedoe en geheimzinnigheid.

Dat ik eisen aan de moeder stel is puur omdat ik wil weten of mijn hulp goed terecht komt, geen keuring, maar ik ben niet zo goed in anoniem altruïsme. Dat ik het niet voor niets doe. Met de opvoeding van het kind hoef ik niets te maken te hebben, ik heb al een kind opgevoed en ben daar nog steeds druk mee. Het is haar droom, niet de mijne. De titel zegt alles wat het is, een zaaddonor, niks meer en niks minder. Zo zakelijk en nuchter kan ik dit dilemma bekijken.

Dus nee, ik kan geen argumenten verzinnen die mij er van zouden weerhouden. Ethisch en praktisch heeft het zelfs meer voordelen om het onderling te regelen. Juridisch maakt het niks uit en het scheelt ook nog eens een paar honderd euro die een kwakkie nou eenmaal kost. Al dan niet met tussenkomst van een vruchtbaarheidskliniek zou ik wel gericht voor één aanstaande moeder gaan, niet van; “Hier heb je mijn zaad, verdeel het maar”.

Is dat egoïsme, omdat ik dankbaarheid terugverwacht? Ik weet het niet. Angst dat er tien kinderen op mijn stoep staan die beweren mijn nageslacht te zijn, heb ik niet. Weerzin tegen de ambtelijke mallemolen die rond die klinieken hangt? Jazeker, hoewel ik die niet goed ken. Ik vind alleen al de keuring ethisch ernstig verwerpelijk. Zeker ten opzichte van de ‘natuurlijke weg’, gewoon een man en een vrouw die het nest in duiken en waar geen eisen aan worden gesteld.

Nee, dit is geen aanbieding en nee, ik heb geen vraag gekregen. Het was puur een hypothese, een ethisch vraagstuk waar ik over moest denken. Ik denk dat ik met deze 1.002 woorden nog niet alles gezegd heb.

One response to “Zaaddonor

  • Aaltje

    Logisch dat deze er ook staat. Een ding kan ik je wel zeggen, donor zijn zonder juridische tussenkomst en het onderling regelen….
    Je weet wie je kind is, je gaat hem of haar bewust volgen. Wat als er iets gebeurt waar jij je absoluut niet ik kan vinden. Wat doe je dan??

    De keuringen vind ik ook belachelijk, een kind van 14 mag een kind krijgen en opvoeden en een vrouw die niets liever wil, er alles voor over heeft moet gekeurd worden ??? Belachelijk. maar ja zo werkt het kromme systeem

Geef een reactie

