Pikorde

Tuurlijk, binnen een groep kippen heb je altijd dè haan. Hij met de mooiste veren, de grootste kam en de hardste stem. Het is de haan die bovenaan in de pikorde staat. Deze haan heeft goede eigenschappen, hij staat bovenaan in de pikorde en heeft het gewoon voor elkaar. Hij heeft niet alleen het respect van de anderen, hij heeft ook verantwoordelijkheid voor de anderen. Dat is inherent aan zijn positie. De anderen vertrouwen hem daarom.

Het heeft voordelen, maar ook nadelen. Zo vergeet hij het nog wel eens dat hij ook maar aan een ei ontsproten is. Het onontkoombare gevolg aan een pikorde is dat er gepikt wordt. Niet alleen om de status te behouden, maar ook omdat het nou eenmaal zo hoort.

De alpha-haan heeft een scherpe snavel en zij.n pikken doet pijn. Bedoeld of niet. Want ook door het vertrouwen dat de rest in hem stelt, komt dat pikken harder aan. Niet fijn, en dat is niet eens lichamelijk.

Het onderscheidt de mens van de kippen dat ze weten tegen wie ze moeten pikken en tegen wie niet. Maar we blijven allemaal hennen en hanen. Soms moeten we gewoon pikken, puur omdat we gepikt worden.
Uit totaal onverwachtse hoek op een totaal onverwachts tijdstip en misschien zelfs tegen de totaal verkeerde. Het komt hard aan.

En wat verliezen we daarmee? Draagvlak en vertrouwen. Het recht om bovenaan te staan in de pikorde, hoewel de haan met de mooiste veren daar gewoon stand moet houden.

En weet je? Mijn veren zijn niet mooi, mijn kam is niet de grootste. Dat is nou eenmaal zo. Ik sta niet hoog in de pikorde, maar toch wel. En weet je hoe ik dat doe? Ik pik niets. Ik pik geen anderen en ik pik weinig van anderen. Ook niet van die haan met de mooiste veren.

Geef een reactie

