De tafel (valsspelen)

Hey schat,

Ik ga vals spelen, ik ga mijn eigen kaartje doen. Geeft niet als jij hem ook nog doet, maar ik laat je denk ik niet meer vrij in jouw keuze. Wees gerust, ik pak wel een nieuw kaartje voor je. Ik ga jou een vraag stellen. Toen jij als klein meisje op de basisschool zat en je moest leren vermenigvuldigen, vond je de getallen toen eng?

Ken jij de tafel van drie? Hij repeteert niet in het laatste getal als je tot tien gaat. 3, 6, 9, 2, 5, 8, 1, 4, 7, 0 Kijk maar eens op het numerieke gedeelte van je toetsenbord of je telefoon. Zie je het? Kijk eens naar de uitkomsten en tel de cijfers van het getal eens bij elkaar op. 12 wordt weer 3, 15 wordt weer 6 en 18 wordt weer 9.

En de tafel van negen, ken je die? Als je daar tot tien gaat, dan zijn de eerste getallen 0 tot 9 en de laatste cijfers lopen precies de andere kant op, maar steeds is de uitkomst 9 als je ze optelt. Zie je het? 18, 27, 36, 45…

Weet je dat beide zo maar doorgaan, eindeloos? Pak maar een rekenmachine en doe een willekeurig veelvoud van 3 of 9. Je komt daar altijd weer op uit, als je maar blijft doorrekenen. Kom je op 18 uit, dan is dat toch ook weer 9?

Nu ben je natuurlijk allang niet meer bang voor de tafels van drie en negen, achteloos kan je ze opdreunen. Nu zie je dit als een leuk weetje. En zo zitten er in de meeste dingen waar je tegenop kijkt leuke dingen, achteraf.

Achteraf, vooraf is het alleen maar eng.

Geef een reactie

