Bankligger

Ik lig vaak op de bank hier. Na het werk even, of op een vrije dag tussen de middag. Net weer. De radio aan en liggen maar. Soms met een deken, vaak zonder, hangt een beetje van de temperatuur van het huis en mijn lijf af.

Ik lig daar soms op mijn zij, mijn knieën opgetrokken, mijn armen samengevouwen onder mijn hoofd, of erger, mijn handen op de bovenarm van de andere kant, een solo-omhelzing. Een beetje afhankelijk van het gevoel van mijn omgeving en dat van mij.

Ik lig daar soms op mijn rug, mijn benen over elkaar kruisend bij mijn schenen. Mijn armen over mijn onderbuik, of in een gunstiger geval met mijn handen onder mijn hoofd. Een uitnodigende houding, een open houding. Kom er maar bij liggen!

Altijd als ik op de bank lig, gaan mijn gedachten aan de haal met mij. Leuke gedachten, nare gedachten, droevige gedachten, diepe gedachten, blije gedachten. Soms het een, soms het ander, soms alles tegelijk. De ene keer houdt het geklots van mijn gedachten mij wakker, de andere keer wiegt het mij in slaap.

Ik ben blij met mijn bank.
En ook met mijn gedachten.

Geef een reactie

