Alleen op de wereld

Ik ben alleen op de wereld, mijn wereld. Dat is niet zielig, want ik ben niet alleen. Om mij heen draait van alles. Ik ben alleen het centrale middelpunt. De zon in het zonnestelsel, het midden van de rotonde, het kuiltje in de draaikolk. Alles draait om mij.

Ik waan mij bewust af en toe in die gedachte. Niet alleen dat alles om mij draait, maar ook dat ik het enige ben dat om anderen heen draait. Het is een nare gedachte als je er zo naar kijkt, ook geheel tegen mijn natuur in. Althans, dat zouden degenen zeggen die mij een beetje kennen. Toch is het zo.

Het is een nare eigenschap van mijzelf en een beeld waarvan ik niet graag het tegenbeeld bewezen zie. Goed, ik vertel het mijzelf, maar van mijzelf accepteer ik het, omdat ik weet dat het de werkelijkheid is. Een gierende pijn door mijn keel en bovenbuik als ik het weer eens merk. Ik ben niet het middelpunt.

Ik draai en alles draait om mij heen, de middelpuntvliedende kracht stoot alles van mij af en die afstand is prettig. Ik veroorzaak het, ik heb het onder controle en hoe sneller ik draai, hoe meer het van mij af staat. Andersom kan ook, dat ik langzaam draai en alles dichterbij komt. Volledige beheersing.

Maar nee, die controle heb ik niet, want niet alles draait om mij heen. Er vliegt ook wel eens wat weg en er komt ook wel eens wat bij. Och, als een komeet in mijn zonnestelsel, botst tegen een van mijn planeten of sleurt deze gewoon mee in zijn zwaartekracht. ik ben niet alleen, ik heb met invloeden van buitenaf te maken.

Is dat erg dan? Ja, dat is heel erg! Ze storen mij in mijn plan, in de weg die ik had uitgestippeld, in wat ik aan het doen ben. Soms draaien ze wel verder mee, als ik dat wil, soms ook als ik dat niet wil, maar meestal zijn ze de steen in de vijver die de waterspiegel vertroebelen.

En met pijn in mijn keel en bovenbuik moet ik dan weer constateren dat ik niet alleen op de wereld ben. Gelukkig maar, want er is zoveel moois op deze wereld. Ik zou het ook voor geen goud willen missen. Net als die waan, die zou ik ook voor geen goud willen missen.

Geef een reactie

