Binnenflap

Zoals Multatuli zijn pen in het laatste hoofdstuk van de Max Havelaar opneemt, zo verandert het boek. In de meeste catalogi staat de Max Havelaar te boek als roman. Het is echter een protest, een smaadschrift tegen de gang van zaken in de Oost. Het heeft niks van een roman. Het heeft er alles van, tot je bij die befaamde regel komt; “Genoeg mijn goede Stern, ge kunt gaan”. Of die andere regel, die ik al eerder noemde.

Och, wat kan ik gewichtig doen over hoe het boek van mijn leven ook wel zo een wending aanneemt. Ik kan er uren over denken en de mooiste metaforen verzinnen. Ik zit in een metafoor, gedreven door een kaartje. Ik zal hem afmaken ook. De metafoor is het boek, het verhaal is mijn leven. Goed, de kaft dan maar, want dat was de vraag geloof ik.

Op de voorkant van de kaft staat mijn naam, simpel, de eerste letter is een schrijfletter, gewoon, met de hand geschreven, mijn handschrift. Een sierlijke krul sluit de letter af, zo staat hij ook in al mijn schrijfsels en zelfs mijn handtekening heeft die sierlijke krul. Het is gewoon zoals die letter bij mij moet zijn. De tweede letter is een klassieke drukletter, het vertegenwoordigt die kant van mij die voor de schoonheid en de perfectie gaat, voor de vorm, dat die mooi is, los van de boodschap.

Onder mijn naam staat een onderschrift ‘Waarom?’, het is niet dat ik mij afvraag waarom ik er ben of wat ik hier moet, maar het is mijn levensmotto. Alles, overal, de vraag waarom het is zoals het is of waarom het zou moeten zijn zoals mensen vinden dat het moet zijn. Oh, het is niet alleen de bron van wetenschap, dat eeuwige waarom, het is ook de bron van problemen. Ik kom er soms niet uit en kan de vraag dan niet meer stellen. Laat mij dan maar even.

De foto, jezus, ik ben nog steeds op de voorkant. De foto, vul die zelf maar in. Ik denk dat iedere lezer wel een beeld van mij heeft. Elke uitgever zou een foto van mij op de voorkant plaatsen, ik zou daar hevig tegen protesteren. Niet ik, dat leidt af. Zo een erg boeiend beeld is mijn tronie niet. Zet er maar een poezenkop op, of een mooie berg, maakt mij het uit, als het maar niet mijn tronie is.

Op de achterkant staat het verhaal: arrogant, zelfverzekerd, dapper, nadenkend, zelfbewust, hulpvaardig, berekenend, werelds en nog meer beledigende en complimenterende termen. Ook precies de tegenoverliggende termen staan er steeds bij. Van bescheiden tot roekeloos, allen even complimenterend waar de ander beledigend is. Ga er maar aan staan. De adverterende boodschap is dat het wel interessant moet zijn. Een term waar ik ook al tegen protesteerde bij mijn uitgever.

`Het verhaal zelf is een boeiend, maar grillig verhaal. De ene keer jubelend, de andere keer lonkt de Prozac. Het is geen eenduidig verhaal en het wordt niet door dezelfde persoon geschreven lijkt het. Het zijn de meerdere kanten van de schrijver, hij laat ze allemaal zien. Wie de eerste delen van deze serie heeft gelezen, kent maar één kant. Gemoedelijk kabbelt het verhaal zich een weg door de jaren heen. Dit deel is anders.

Dit deel (het vierde alweer) spreekt van successen en van grote blunders. Het spreekt van een keurig geordend leven en een totale chaos. Het spreekt van zelfverzekerdheid en van wanhoop. Het bespreekt eindelijk eens alles. Zeker de laatste hoofdstukken en het wordt steeds heftiger lijkt het. Het verhaal in dit deel is net begonnen. Ow, het zal wel een mooie afloop hebben, daar is de schrijver van verzekerd, dat moet ook van de uitgever.

Toch, het lijkt allemaal interessanter dan het is. Uiteindelijk is het ook maar een niemanddalletje. Geen thriller, geen roman, geen spannend boek, eigenlijk gewoon maar een biografie. Dat kan teleurstellen, zeker als je als lezer niet leest wat je zou willen lezen. Als de vorige hoofdstukken wel boeiend waren en er nu een paar niet boeiend zijn. Stop je dan met lezen of hoop je op de volgende hoofdstukken? Er komen best wel weer mooie hoofdstukken aan, die zullen intrigeren, die zullen boeien, die je vragen zullen stellen.

Ik ben de binnenflap vergeten. Ik zou niet weten wat ik daar op zou moeten zetten. Vast dingen die je eigenlijk al wel had kunnen weten.

Geef een reactie

