Passanten

Met zes, zeven miljard mensen op deze aardkloot is het onvermijdelijk. Je komt in je leven nou eenmaal mensen tegen en met een aantal daarvan zal je ook contact hebben. Er zijn mensen die je niet tegenkomt, er zijn mensen die je wel tegenkomt, die laatste groep is interessant. Daar zitten namelijk mensen tussen die je haat en mensen waarvan je houdt en een hoop variaties daartussen.Het mooiste is de ‘klik’ tussen jou en een ander. Er ontstaat spontaan en vrij direct een band, een voorkeur. Dat kan een hechte vriendschap zijn, een ware liefde of iets beters. Dat kan er gewoon zijn, dat kan groeien. Beiden is goed. Ik heb graag mensen om mij heen met wie ik een klik heb en ik hou ze ook graag om mij heen.

En dat laatste is nou wat zo raar is. Er zijn mensen met wie ik een fantastische klik heb, wat je noemt liefde op het eerste gezicht, maar dan niet in de zin van Ron’s Honeymoon Quiz dat je meteen ook verliefd bent, maar het andere houden van. Beiden kunnen nog wel eens door elkaar lopen of verward worden. Het moet niet geven, maar soms geeft het wel. Het zijn in ieder geval de mensen die ik in mijn hart sluit en ik noem dat liefde.

Helaas kan ik ze niet allemaal bij mij houden, niet voor eeuwig, dat zou te druk worden. Niet eens in mijn hart, daar is genoeg ruimte. Te druk is ook niet het goede woord. Maar het lukt niet om die mensen eeuwig om mij heen te houden, blijkbaar is mijn zwaartekracht niet genoeg. Of het is gewoon voorbestemd, dat kan ook nog. Voorbestemd dat mensen komen en gaan.

Als dat voorbestemd is, dan heeft dat een reden en misschien is daar meer van waar dan ik denk. Iemand komt je leven binnen, er is een uitwisseling. De ander geeft jou wat, al is het alleen maar een nieuwe denkwijze en onbewust geef jij de ander ook wat. Daarna is het voorbij en verdwijnt diegene uit jouw leven en jij uit het zijne of hare. Dan is het klaar.

Ik denk er zo over na (#kaartje) en het lijkt wel waar te zijn. Er zijn in mijn leven al genoeg mensen geweest die zijn gekomen en ook weer zijn verdwenen. Vrienden, vriendinnen, partners, familieleden, al dan niet van anderen. Ze kwamen en ze gingen. Het kleine beetje dat steeds maar blijft plakken is in mijn geval erg klein. Het is niet erg, er zijn genoeg passanten.

Er is nog een weg. Mensen die je alleen maar geeft, waarvan je dus eigenlijk niks krijgt, of, om het minder hard te zeggen, waar je niet beter van wordt, maar ook zeker niet slechter. Geen idee wat je er aan hebt, maar prima dat ze nemen. Ik hoef niet altijd wat terug. Het wordt erg als ze alleen maar vragen.

En natuurlijk zijn er ook mensen momenteel in mijn leven van wie ik gewoon afscheid moet nemen. Dat is verstandiger, voor mij of voor de ander. Dat er teveel gevraagd wordt en ik te weinig terugkrijg. Of dat er zoveel van mij gevraagd wordt dat het mij teveel kost. Zo werkt het dan ook wel weer, die overschrijden grenzen.

Ik hoop van een aantal mensen die recent in mijn leven zijn gekomen echt dat ze voor eeuwig blijven. Ze zijn me dierbaar, te dierbaar om afscheid van te nemen. Toch vrees ik dat dat op een gegeven moment gebeurt. Dat gaat zo, dat groeit zo, daar heb ik weinig over in te brengen. It takes two to tango. Ik hoop dat een aantal echt geen passanten zijn.

Ik weet niet wie passant is en wie blijft, ik weet van de meeste niet wat ze komen doen, wat ze mij geven en wat ik hen geef. Wel weet ik dàt ze wat komen doen, de mensen met wie ik die klik heb, maar wat precies? Ik weet het echt niet. Dat komt wel, voorlopig geniet ik met volle teugen van het moment. Als ik zeg dat ik blij met je ben, dan weet ik dus misschien nog niet waarom, voorlopig alleen al om het feit dat je er bent.

“Zie je het al?”
Ik denk van niet… nog niet.

Geef een reactie

