De schijn tegen

De schijn tegen hebben, kan het erger? Het is niet eens zo, maar toch werkt het tegen je. Je kan het treffen. Niet eens de schijn die jij ophoudt, die jij oproept, maar ook de schijn die jij over anderen ophoudt. Hoe leg ik dat nou uit?

Hoeveel van onze oordelen, onze vermoedens, ja zelf ons verdriet en pijn is niet gebaseerd op iets dat wij denken? Iets dat wij hebben ingevuld, omdat we zelf het antwoord moetsen verzinnen? Omdat we niet durfden of konden vragen.

Weet je? Ik denk heel veel, gebaseerd op schijn. Die werkt dan tegen. Zomaar iemand niet meer aardig vinden omdat je iets denkt van diegene. Zomaar boos zijn zelfs, omdiets wat diegene nooit heeft gedaan. Zomaa iemand zat zijn, op basis van de sxhijn.

Het sxhijnt dat het mij ook overkomt. Dat de zon ook niet altijd op mij schijnt en dat ik ook wel eens onbedoeld in de schijnwerpers sta. Het schijnt zelfs dat ik ook de schijn tegen heb. Omdat men heeft bedacht dat iets zo moet zijn. Ja, ik hou ook een schijn op, niet eens bewust in de meeste gevallen.

Wil je weten wat waar is? Stel me eens een vraag, het schijnt dat ik antwoord geef en het schijnt dat ik eerlijk ben.

(het schijnt dat deze post recht uit het hart gegrepen is)

2 responses to “De schijn tegen

  • @draeckensteijn

    De schijn tegen hebben is iets wat ons allemaal wel eens overkomt. Soms met verstrekkende gevolgen. Dan moet je je verdedigen voor iets waarover je zelfs nog nooit hebt nagedacht. In het uiterste geval gaan mensen die te lang de schijn tegen hebben gehad, zich er naar gedragen. Voldoen aan een verwachtingspatroon. Ernstige zelfverloochening als gevolg. Mijn ervaring is dat negeren de beste vorm van pareren is. Want verdedigen levert de reactie op “waar rook is, is vuur”. Door door te gaan jezelf te zijn en de schijn tegen naast je neer te leggen, zul je je schaduw niet meer voor je hebben, maar achter je.

    Wel enorm kloten voor je. Soms zou je iemand met 1000 Watt halogeen in zijn smoel willen schijnen en de boodschap in zijn hersens willen branden. Toch? Sterkte!

  • Sjaak

    Poezieman, doe je niet beter voor dan je bent.. waar sta je voor, welke zijde kies je, waar ligt je hart …. bij iedereen? Nergens? ,,, En wat is eerlijk… iedereen te vriend houden, alles pappen en nat houden…. zodra iets dicht bij je komt schrijf je het van je af en redeneer je het weg… Smart kitty, want jij hebt tenslotte gelijk …. kijk eens in je hart… wie ben je, wat wil je.. en wat kan je een ander bieden…. want eerlijkheid kitty dat kan je alleen maar zijn tegenover jezelf,,,, no matter what they say … Dus ben je beter dan een ander? …

Geef een reactie

