Status

Sorry vriend, maar je schreef iets dat triggerde, het ging over je autosleutels. Ik weet da het gevoelig bij je ligt, status en zo, ik snap geloof ik zelfs waarom, ik ken die bescheidenheid-kant van jouw verhaal. Ik zal maar niet het cliché oproepen van de mannen aan de bar die hun autosleutels op de bar leggen, daar heb ik het niet over.

Ik heb ze vaak genoeg aan mijn bar gehad hoor, die mannen die trots hun autosleutels op de bar legden om aan te geven dat ze wat hadden. Ik meen dat het toen stoer was om een Mercedes te hebben, of een BMW, ik hou dat nooit zo uit elkaar, hoe merkbeeldbewust ik als graficus ook ben. Ach, ik heb zelfs in kroegen gewerkt waar het status gaf om niet met een Glock, maar met een Walter of S&W rond te lopen. Ja, die werden ook op mijn bar neergelegd, blijkbaar was een S&W uit de mode. Zolang ze maar de magazijnen er uithaalden en de kamer leegmaakten, want eerder kregen ze van mij geen bier. Mijn bar, mijn regels.

De man in de sportschool (nog zo een onbekend fenomeen voor mij) herkende de sleutel die jij neerlegde, vroeg naar typenummers. Ik zou het verschi tussen een A1 en A2 niet weten, hoewel ik de papierformaten nog steeds kan opdreunen die er bij horen, dat dan weer wel. Verder zegt het mij weinig. Heb je dan een status?

Maar weet je waar ik nu sta? Op spoor 5b op Utrecht Centraal en ik weet wat er hier ruim tien verdiepingen boven morgenochtend weer gaat gebeuren. Dat zegt mij wel wat, weet je nig? Dat kunstje zou ik misschien ook wel kunnen, maar ik ben niet degene die het doet, De vruchten daarvan hangen redelijk vol in de bomen en pronken onbedoeld. De boom hangt ze echt niet daarvoor in de bomen, die heeft een ander doel met die vruchten.

Wat zit i ook tegen je aan te lullen, ik wilde hetzelfde punt maken als dat jij maakt, namelijk dat ik ook wars ben van status. Noch om de spullen die ik heb, noch om de dingen die ik doe. Toch geniet ik een status. Heel gek, want ik rijd niet in een A1 (of A2, voor mij is het een zwarte auto) ren ik heb ook niet veel wat op status wijst, ja, een verzameling gadgets misschien.

Maar ik heb wel een status, mij gegeven door iemand die dus wars van status is. Hij noemt mij een grootmeester, een schrijver, ja zelfs gelijk aan, of zelfs beter dan hemzelf. Weet je al over wie ik he heb? Ik denk het wel, ben je slim genoeg voor. Hij geeft mij dezelfde staus als jij van die sportleraar kreeg.

Zie je hoe simpel je het krijgt, status?

Geef een reactie

