Neutrino

In de wetenschap is afgelopen week de pleuris uitgebroken. Men heeft een neutrino vanuit Zwitserland naar Italië gestuurd en het kreng kwam eerder aan dan mogelijk is. Het kreng bleek namelijk sneller dan het licht te hebben gereisd en de wetenschap is het er toch over eens dat dat niet kan. Groot nieuws! Ik mag die neutrino wel, eigenlijk is het mijn meest favoriete ding, hoewel het niet echt een ding is, maar het heeft een leuker karakter dan de andere deeltjes die ik ken. Zo heb je de allesbepalende protonen, erg dominant en maken samen uit wat voor een atoom het is. Dan de neutronen, die er een beetje suf bijhangen voor de massa en de elektronen die de spanning uit een atoom halen.

Nee, dan de neutrino. Stronteigewijs ding is dat! Lading en massa (gewicht) heeft de neutrino niet eens nodig om te bestaan, het is er gewoon. Het is geen radiogolf, maar echt een deeltje. Ja, dat maakt verschil, wel voor de natuurkunde, denk maar aan het debat over licht.

Maar in tegenstelling tot licht laat de neutrino zich niet storen door zoiets futiels als een muur of een aarde. Nee joh, gewoon dwars doorheen gaan, kan jou het schelen dat het materie is! Gewoon doorgaan, oprotten! Mietje is dat licht, dat zich zelfs door een dik vel papier laat tegenhouden!

De neutrino is ook niet als de radiogolf, hij laat zich niet opsluiten in een kooi van Faraday of zich storen door een EMF. Lazer op zeg, magneten, ook meer iets voor die mietjes van radiogolven en al dat andere geladen zooitje. Nee hoor, niks geen lading voor de neutrino, kunnen ze hem ook niet op pakken.

Lekker eigenwijs deeltje dus, die neutrino. Eigenlijk is het ook gewoon niets, maar het is er wel. Dat is het mooie! Ze hebben instrumenten om het te meten, ongeveer een sporthal groot, gevuld met water en sensoren. Dat hebben ze nodig om aan te tonen dat het er is en zelfs dan kunnen ze het nog nauwelijks meten, want de neutrino gaat immers overal doorheen.

Ook door mij, tegen de tijd dat ik klaar ben met deze zin heb ik er al een stuk of zes miljard door mij heen gehad en ik tik behoorlijk rap. Ik merk er niks van, de organen, cellen, moleculen en atomen, ja zelfs de neutronen en protonen in mijn lijfmerken er niks van. Fijn idee dat er iets in de natuurkunde zo eigenwijs is.

En nou blijkt dat ding dus ook nog sneller dan het licht te kunnen reizen. Eat that Einstein! Daar sta je met je relativiteitstheorie. Leuk voor de geschiedenisboekjes. Het ding is sneller dan het licht gegaan en ja, dan kom je op tijdreizen. De neutrino is zo eigenwijs dat hij dat dus kan. Heerlijk! Ik mag dat wel.

Goed, geen hond snapt waar het over gaat, daarvoor moet je iets vaker het woord neutrino zijn tegengekomen. De professoren in de nieuwsprogramma’s doen hun best om et allemaal uit te leggen, maar dit is dus gewoon niet uit te leggen. Eigenwijsheid laat zich niet uitleggen.

Mijn held, de neutrino!

One response to “Neutrino

Geef een reactie

