De appel valt…

Als trouwe gebruiker van Apple-producten en als jarenlang trouw bezoeker van Onemorething.nl zou ik iets moeten vinden van de dood van Steve Jobs, één van de grote mannen achter het inmiddels household-merk. Ik vind er weinig van, hoewel ik de man enorm bewonder.

Zoals ik met geen enkele cult wat op heb, heb ik ook weinig op met de Apple-cultus, ja, ik ben een erg tevreden gebruiker van Apple-producten, maar ik ben geen fanboy, dat heb ik jaren geleden al afgeleerd. Het zijn de producten die mij lokken, niet het merk. Zo merkbewust ben ik niet.

Maar goed, Steve Jobs, toch wel een figuur hoor, eigenzinnig vooral en daar hou ik wel van. Misschien ook omdat ik mensen respecteer die een droom najagen. Het schijnt een enorme klootzak geweest te zijn voor zijn werknemers, maar een best prettige buurman. Ik ken de goede man verder niet.

Wat ik wel van hem ken is zijn eigenzinnigheid en oog voor detail. Zijn visie op gebruikersinterface is een visie die ik huldig. Uit de vorm van dingen moet duidelijk zijn hoe het werkt. Industrieel ontwerpers krijgen les in zijn visie, puur omdat het klopt. Laat aan het uiterlijk van een apparaat zien hoe het werkt. Kijk, daar ben ik voorstander van.

Verder natuurlijk zijn vreemde uitvindingen, of meer verbeteringen. Een iPod, wie bedenkt zoiets. Niet hij, er waren al mp3-spelers op de markt, maar de iPod klopte. Er waren al smartphones, maar de iPhone brak de markt open. Er waren al muizen, maar de Macintosh liet zien hoe het hoorde. Oh en het werken met vensters bestond al, maar kon beter.

Dat deed hij en daarvoor bewonder ik de man wel een beetje. Hij heeft wel een manier van denken neergezet. Waarom moet een computer grijs zijn? Geef hem leuke kleurtjes! Hij staat toch in de huiskamer, kan het beter een mooi apparaat zijn toch? Nou, dat soort dingen, maar lees ook eens de richtlijnen van Apple om een programma vorm te geven.

Maar goed, overleden dus. Een slag voor het Apple-evangelie, waar ik toch al zo een hekel aan heb. Misschien dus beter in dat opzicht dat we het bedrijf los kunnen maken van de persoon, hoewel de twee blijkens de geschiedenis onlosmakelijk verbonden zijn. Natuurlijk tragisch voor zijn omgeving, maar daar behoor ik gelukkig niet toe.

Geen tragiek en rouw bij mij dus en ik geloof ook dat het enige dat ik kan zeggen is dat het een man met erg prettige ideeën was waar ik dagelijks nog de vruchten van pluk. Spijtig aan zijn overlijden is misschien dat hij ideeën meeneemt in zijn graf waar we nog wat van zouden kunnen leren of waar we nog wat aan zouden kunnen hebben.

Welk shirt zal ik vandaag aantrekken?

One response to “De appel valt…

Geef een reactie

