Ja, misschien nee…

Nee zeggen is moeilijk, ik had daar aan de andere kant van dit weekend een mooi gesprek over. Zeker als de nee een afwijzing van iemand is, iets meer specifieker in de liefde, of het aanloopstadium. Nee is de deur dichtknallen, nee is vrijwel definitief.

Nee is anders dan de ja, de ja laat mogelijkheden open. De ja kan nog een nee worden, de nee geen ja meer. Zonder het te weten leven we in een ja-cultuur, maar is er iets aan die ja. De ja biedt geen duidelijkheid, maar is in veel gevallen een nog niet uitgegroeide nee. Daarvoor hebben we het leerstuk van de beperkingen.

We zeggen ook veel toe met onze ja, teveel, dingen die we niet waar gaan maken, dingen die we niet waar willen of kunnen maken, maar we hebben al ja gezegd. Dat is die ja, want nee zeggen is lastig. De ja is aantrekkelijker omdat we er niets mee zeggen, we stellen de nee gewoon uit, hoewel er ook ja’s zijn die tot een volwaardige ja uitgroeien.

Zoals zovelen doe ik hier vrolijk aan mee, maar heb er ook gelijk een teringhekel aan. Die ellendige ja die maar blijft hangen en dus niks zegt. Ik hou van directe duidelijkheid, instant, on the spot. Dan maar de pijn van de nee, alles beter dan de valse hoop van de ja. Ik heb het inmiddels allang niet alleen maar over de liefde, maar over alles in het leven.

Ik moest daar maar eens wat meer mee doen, met die nee. Hij is eigenlijk veel mooier, duidelijker, vooral eerlijker. Alle hoop wordt de grond ingedrukt en als het in het enkele geval toch een ja wordt, is de verrassing groter en leuker. Aan de andere kant denk ik in mogelijkheden en daar past de nee dan weer niet bij, ik ben een aanhanger van de ja-cultuur waarin alles mogelijk moet zijn.

Maar toch ga ik hem vaker gebruiken, die nee. Weg met vage beloftes en onzekerheid. Duidelijk zijn! Is het ja of is het nee? De tussenvariant is ook duidelijk, duidelijker dan de ja, hij geeft aan hoe het er voor staat: misschien. Het scheelt weer een ja, het geeft minder valse verwachtingen. Misschien maakt de ja ook meer waard.

Ik ga dan ook geen ja zeggen als je mij vraagt of ik vaker die nee ga gebruiken en zo duidelijker ga zijn. Ik ga zeggen dat ik dat misschien ga doen, pin mij er dus niet op vast en heb zeker geen verwachtingen. Maar zo is het toch wel duidelijk?

Geef een reactie

