Nachttrein

Bijzondere nachttrein waar ik nu in zit. Het is de intercity van 21:05 vanuit Leeuwarden naar Schiphol en die rijdt nu (0:24) ergens tussen Apeldoorn en Amersfoort. Wie iets van treinen of topografie weet, zal verbaasd staan…

De reis verliep voorspoedig, op tijd vanuit Leeuwarden vertrokken en in Zwolle iets langer dan normaal op het gedeelte uit Groningen moeten wachten. Niets aan de hand, tot we ergens op de Veluwe reden en het bericht binnenkwam dat we maar tot Putten zouden rijden.

Putten? Euhm… ik wil naar Den Haag? Ja, jammer, aanrijding met een persoon… Ah, die had ik vorige maand al uitgelegd. Terug naar Zwolle dan maar… Ja, maar… dat is de verkeerde kant op! En helaas ligt Putten dichter bij Amersfoort dan bij Zwolle, dus dat is nog een best end terug ook.

Zwolle… En toen? Ik benaderde voorzichtig iemand in Arnhem voor een slaapplek, maar de NS had een beter idee. We ‘bouwen de trein om’ en rijden via Deventer alsnog naar Amersfoort. Plaatsnamen die ik helemaal niet had willen zien, zie ik voorbijflitsen: Apeldoorn, Barneveld…

Op Zwolle onduidelijkheid, het treinpersoneel wist zeker dat we zouden omrijden, maar de treindienstleiding wist van niks. Er was ook geen dienstregeling. Tegenstrijdige berichten van de medewerkers die bevestiging zochten voor de reizigers.

Want ze doen wel hun best, die lui van de NS. Ze dwingen de dienstleiding bijna om hun oplossing (omrijden) mogelijk te maken om mensen in het holst van de nacht nog op de plaats van bestemming te krijgen. Hulde aan die mensen!

Ik mis de verbroedering onder de reizigers. Vroeger als je stil stond, dan spraken mensen ineens met elkaar, nu niks. Men slaapt, twittert of doet iets anders, maar met elkaar praten? Ik zie het nu ik ergens anders ben gaan zitten eindelijk. Een studente met een muzikant.

Veel vrouwen trouwens op deze trein op dit tijdstip. Die hadden ook allang in hun mandjes willen liggen natuurlijk, maar toch, voor een late trein best veel nog. Leuke vrouwen ook trouwens over het algemeen, maar dat ben ik van de trajecten vanuit het noorden gewend.

“Dienstmededeling voor de conducteur: Zou je even twee sluitseinen achter willen maken?”; blijkbaar rijden we nu ook zonder achterlichten. Vreemde nachttrein dit!

Hilversum, het is inmiddels 1:00 uur en ik had al lang en breed in mijn nest moeten liggen. Morgen om half acht de trein naar Eindhoven, misschien ook maar niet. Nu naar Amsterdam Centraal, ik hoopte nog een bak koffie of een burger op Schiphol te kunnen halen, maar naar Amsterdam dus. Daar is alles al dicht, dus geen koffie of een burger.

Op Amsterdam overstappen op de nachttrein (de reguliere) naar Den Haag, ik hoop die van kwart voor twee te halen. Zo niet dan een uur later en ben ik rond vier uur pas thuis. We gaan het zien, moet toch wel lukken: Hilversum-Amsterdam in drie kwartier?

Het zal een ervaring worden, die nachttrein straks. Tot aan Schiphol zitten er nog wat verdwaasde toeristen in, maar daarna is het een bizarre mix van de nachtploeg en uitgaanspubliek. Ja, ook op zondag. Ik ken die trein, maar vaak heb ik dan een bakkie op en merk ik het uitgaanspubliek niet zo. Dus daar kom ik met mijn laatste alcohol al vijf uur terug en compleet nuchter.

Het is zelfs voor mij als treinbewoner een bijzonder avondje zo. Wat zo een zelfmoordenaar toch allemaal niet kan veroorzaken voor anderen. Ik hoop dat de machinist van die trein niet te lang last heeft.

Geef een reactie

