Tweede thuis

Ik kom binnen door de deur, plof eerst neer op de bank en begin mijn schoenen uit te trekken die ik naast de bank neerzet. Niet omdat hier in huis je niet met schoenen aan mag, maar omdat ik mijn schoenen zat ben voor vandaag en ik ze dus uit doe. Zo ben ik niu eenmaal en het kan.

Ik draai een sjekkie en sta zonder hem aan te steken op om naar de ijskast te lopen, even een biertje, daar heb ik trek in en het staat er voor mij. Ik vraag of de andere ook wat wil drinken en neem ook dat mee. Even ontspannen na een dag dingen doen.

Teruggekomen in de woonkamer zet ik de drankjes neer op tafel en plof weer op de bank neer, voeten op de bank, zoals ik het liefst op een bank zit. Ik staar wat voor me uit naar de meubels en de dingen in de kamer die ik zo goed ken.

Er wordt wat gesproken met de gast, niet eens uit beleefdheid, hoewel je dat door de geringe hoeveelheid gespreksstof wel zou kunnen denken. Er hoeft niet veel gesproken te worden, we kennen de verhalen toch al, we waren er zelf bij of we hebben ze al eerder gehoord.

Ja, dit is mijn thuis, niet mijn eigen thuis, maar dat van een ander waar ik mij thuis kan en mag voelen. Ik voel mij hier thuis, ik ontspan hier, dit voelt goed. Dit is mijn tweede thuis.

Geef een reactie

