Limburg

Limburg is het Griekenland van Nederland. Ja, ik zeg het maar hardop, want ik vraag me al een tijdje af. Wat moeten we in godsnaam met Limburg? Zoals een Vlaming zich afvraagt wat ze nog met de Walen moeten, vragen wij ons af wat we met Limburg moeten. Het wormvormig aanhangsel van Nederland, niemand weet precies waarom het er zit, maar blijkbaar hoort het er.

Nederland heeft de mijnen in Limburg behoorlijk weten te exploiteren, maar ook dat bleek een aflopende zaak. De bijdrage van Limburg aan de economie werd en wordt qua mijnbouw enorm overdreven, maar Limburg leverde toen nog wat op. Zoals Griekenland ons cultuur gaf en makkelijke vakanties, zo gaf Limburg ons kolen… en vlaaien.

Ik wil nog best een lans breken voor Limburg en de Limburgers, ik vertoef er graag, maar ik vraag me toch af wat we er mee moeten. Met staatssteun zijn er grote kantoren neergezet van het ABP, DSM en de Belastingdienst, om de werkgelegenheid nog een beetje op peil te houden. Van mijnbouw naar dienstverlening. Staatssteun blijft het. We houden met belastinggeld en EU-subsidies Limburg nog overeind.

Niet dat ik iets tegen Limburg heb, maar daar wringt de schoen een beetje. Wat er namelijk nog meer uit Limburg komt, is een trits politici, onder wie natuurlijk Wilders. Zijn achterban moet hij ook voornamelijk uit Limburg hebben en daar zit momenteel een schoen heel vreemd te wringen. Het is de PVV die momenteel het hardst roept dat Nederland niet langer moet doorgaan met Griekenland overeind te houden met kunstgrepen en belastinggeld.

Tsja… dat zegt een Limburger dus, die ruim een derde van de Limburgers vertegenwoordigt. Die uit een provincie komt die al decennia lang ondersteund wordt met subsidies en kunstgrepen. juist een Limburger die tegen steun aan zwakkere regio’s is. Ik vind dat dan vreemd. En dat ruim een derde van de Limburgers dat standpunt steunt, dat is raar.

Ach ja, Wilders is sowieso tegen Europa, nog vreemder als je ziet dat Limburg zich probeert te presenteren als Europese regio. Ingeklemd tussen Nederland, Duitsland en België en met de langste grens van Nederland is deze Europese xenofobie opmerkelijk. Misschien ook niet hoor, al die armzalige Belgische en Duitse asielzoekers die hier allen maar onze economie komen uitvreten… De Limburgse economie?

En dan die Limburgers die naar het buitenland verhuizen? Omdat de belasting in België lager is en de huizenprijzen in Duitsland ook? Zijn er daar meer dan in het westen. Ach, die hypocrisie kennen we. En hun vertegenwoordiger is daar niet zuiniger in. Ik zie een CDA-congres met ook veel Limburgers en ook daar hypocrisie. Ik zie Leers en ook daar… Verhagen… Weekers…

Limburg, wat moeten we nog met je aan?  Wat wil je? Waarom die massale steun voor xenofoben? Is dat de Limburgse volksaard? ik ken hem niet zo, ik ben er altijd gastvrij ontvangen, zelfs als Hollander. Maar wat is het dan? Voelt Limburg zich onbegrepen? Wat is er met je aan de hand? Ik begrijp je niet. Een verloren kind, ondergeschoven?

Limburg, Limburg, Limburg toch… Gedraag je toch eens zoals je wil zijn. Wijs niet anderen af omdat je zelf wordt afgewezen. Het is je aard niet. Doe het gewoon niet. Haal ze allemaal terug uit Den Haag en ga eens kijken waar je zelf staat. Kijk even goed naar wat je bent. Er zit zoveel goeds in Limburg!

Geef een reactie

