Teckel

Teckels, van die zwarte en/of bruine worstenhondjes die zo heten omdat je er over struikelt. Ik heb er een naast mij liggen, Bono. Bono heeft de hele nacht naast mij gelegen. Blijkbaar vindt Bono het tof bij mij.

Bono is een teckel van het aanhankelijke soort. Met zijn natte snuit probeert hij mijn hand op te tillen om een aai te krijgen. Vannacht ook al, maar als ik slaap heeft dat weinig zin. Bono is op een gegeven moment ook tot dat inzicht gekomen en heeft mij rustig laten slapen.

Anders dan een kat die naast je slaapt, bewegen teckels niet. Ze duwen je niet van de bank af en blijven ook niet hun best doen om tegen je aan te liggen. Op zich prima beestjes dus, die teckels, best sympathieke individuen.

Toch heb ik ergens een hekel aan teckels, komt door de baasjes. Ik weet niet wat het is, maar al ver voor Pim Fortuyn had ik dat al. Ik vind het een beetje de hond van de valse nicht of de snobistische kakmadam. Het is een beeld dat ik bij de teckel heb, gebaseerd op weinig ervaring.

Bono vormt een prettige uitzondering op dit beeld, net als Max, een teckel uit Zuid-Frankrijk die ik heb leren kennen. Van beide teckels zijn de baasjes verre van valse nichten of snobistische kakmadammekes. Max en Bono zijn ook niet van die arrogante teckels.

Ik zit zowat tegen de zijleuning van de bank en Bono probeert zich er tussen te wringen. Bono is lief, maar een beetje opdringerig. Ik weersta gelukkig de verleiding om toe te geven aan zijn aandachtsvragerij. Bono kan het schompes krijgen.

Toch heeft Bono mijn sympathie gewonnen. Voor een teckel en voor een hond. Zal aan het baasje liggen misschien, of aan de hond. Ik beweeg om een slok van mijn koffie te nemen, een ontevreden gekreun is mijn deel. Bono ligt te lekker.

One response to “Teckel

Geef een reactie

