#KanjerGuusje

Ik geloof dat ik zondag nog in de hoek met @ANanninga werd gezet omdat ik mij ergerde aan de hashtag #kanjerguusje. De hashtag verhaalt van ene Guusje die tien jaar was en afgelopen weekend overleed aan kanker. Schijnbaar was haar laatste wens dat ze trending topic zou willen worden op Twitter. Beetje raar gekozen hashtag, de j en de k zitten vlak naast elkaar op het toetsenbord,

Sowieso ergerde ik mij –na later bleek net als @ANanninga– aan de hype van het retweeten om een wens in vervulling te laten gaan van iemand. Waarom zou ik daar een werktuig van moeten zijn? Daarnaast vond ik het ook een bizarre laatste wens, zeker van een 10-jarige, om trending topic te worden.

Niets is immers zo vergankelijk als trending topics en ik kan me niet voorstellen dat het echt je laatste wens is om even bovenaan in een willekeurig lijstje te staan. Aandachtziek noem ik dat. Blijkbaar wil je over de rug van je eigen leed nog even faam halen. En een 10-jarige die aandachtziek is? Ik kan het niet echt geloven.

Het was een ander ding toen @Wasmuts plotseling overleed. Ik deed toen ook mee om deze tweep trending topic te maken. een eerbetoon dat spontaan ontstond en ook werd gebracht als het enige dat wij vanachter onze schermen konden doen. Zij was ook iemand die twitterde, ik kan mij dat van Guusje niet voorstellen, veel te jong. Er is een verschil.

Blijkbaar was ik respectloos en had ik geen oog voor het leed dat er achter schuil ging. Vreemde conclusie als ik de waarheid van de wens aan de kaak stel en als het waar is het een bizarre wens noem. het gaat mij niet eens om het leed, en daarin ben ik overigens sowieso al afkerig als het om het sussen van het geweten gaat met een simpele handeling. Kijk mij eens betrokken zijn.

Ik schreef het al na het overlijden van Steve jobs, ik ben niet zo snel betrokken met het leed van mensen die ik niet ken. Guusje kende ik ook niet en dus zou mijn betrokkenheid vals zijn. Schijnheilig bijna. Ik snap dat het voor een gezin een martelgang is geweest en nog steeds is, maar de familie ken ik ook niet. Gunnen doe je zoiets niemand, maar het tegenovergestelde is dan niet logischerwijs waar.

Gelukkig brengt vader Loewie duidelijkheid in mijn vermoeden dat het een bizarre wens is voor een 10-jaroge. Misplaatste hype blijkbaar, het arme kind wist nauwelijks wat twitter was, laat staan dat het haar grootste wens was om daar trending topic te worden. Pijnlijk dit, zeker voor de makke schapen die achter de hype aanliepen om zich maar betrokken en politiek correct te tonen.

Misselijk ook gewoon eigenlijk. Blijkbaar is er iemand die dit gestart heeft, die blijkbaar over de rug van dit meisje iets probeerde te bereiken. Al zou ik niet weten wat, misschien de eer de laatste wens van iemand in vervulling te laten gaan? Ziek gewoon. jammer dat zoveel mensen dit volgden en daarmee de ziekelijkheid van deze actie alleen maar erger maakten.

Uiteraard is de aandacht voor kinderkanker en ander kanker wel goed, maar als elke retweet nou nog iets had opgeleverd voor Kika of KWF Kankerbestrijding… Nee, retweeten is makkelijk en gratis. Zuinig betrokkenheid tonen aan de buitenwereld zonder eigenlijk ook maar iets te zeggen. Vals exhibitionisme van een hoog vulgair gehalte, zeker als je de vraagtekens aanvalt.

Hulde aan het boerenverstand!

One response to “#KanjerGuusje

  • Daan

    Afgelopen weekend ergerde ik mij ook in lichte mate aan deze actie en andere acties voor zieke kinderen, ik zie daar het nut niet zo van in. Toevallig ken ik de ouders van dit meisje en de opa en oma, en ik weet dat het totaal niet zulke types zijn. En ik stel mij dezelfde vraag, wat is het nut om zo’n bericht alsmaar te retweeten???

Geef een reactie

