Tappunten

Bezitters van smartphones kennen het verschijnsel van de angst om de lege batterij. Niets zo vreselijk als ergens met een lege batterij komen te zitten, nomofobie, ik schreef er al en keer over. Lastig, een waarlijk probleem waar de horeca in Nederland nog steed geen antwoord op heeft. Gisteravond in Ome Jan in Breda ondervond ik samen met een aantal anderen hoe erg de horeca nog niet snapt wat de klant wil anno 2011….

Met een groepje van acht man zaten we in een bruine kroeg en jawel, ze hadden daar wi-fi. Da is modern, alleen heeft het de aandacht nog niet. De serveerster had een prachtig apparaat waarmee de bestellingen direct naar de kassa en de bar gezonden werden en dat zat op een goed draadloos netwerk.

Zelfs voor de klanten hadden ze een netwerk, de originele naam Thomson had het netwerk, de standaardnaam van een router die uit de doos komt. Kenner als ik ben weet ik dat het om de standaardrouter van Online gaat, een wit kastje zonder veel power en als je er nie naast staat, dan heb je geen verbinding. Lastig als je veertig klanten binnen hebt zitten met smartphones.

Een ander ding dat de horeca ook nog niet doorheeft is dat er voor een smartphone ook een stopcontact nodig is. Ik kom regelmatig in kroegen en in Amsterdam is het iets beter geregeld met draadloze netwerken, maar ook daar hebben ze da van die stopcontacten nog niet door. De echte geeks hebben een extra batterij voor de telefoon bij zich, maar de meeste damestasjes komen niet verder dan alleen een lader.

Tsja, goed voorbereid, maar dan toch zonder stroom. De telefoon achter de bar is geen optie, want dan ben je alsnog onbereikbaar. In veel kroegen kan dat gelukkig, maar eigenlijk is het geen optie. Niet voor de nmofoben. De NS heeft het ook nog niet door, niet helemaal. Wel in een aantal treinen wi-fi, maar alleen in de eerste klasse stopcontacten. Wat da betreft zit ik liever in Duitse treinen waar geen wi-fi is, maar wel stroom.

Het wordt tijd dat de horeca eens gaat kijken naar de klanten en eens wat gaat faciliteren. Niet verbieden om te wordfeuten, hoewel dat mij een slechte gewoonte lijkt in een kroeg, maar faciliteren. Je hoeft niet bang te zijn dat iedereen naar da schermpje zit te staren, gisteren hebben we daar nog het bewijs voor geleverd. Met een groep twitteraars op het terras en de vraag krijgen of het rustiger kan in verband met de buren.

Wat nou een stel mensen die apathisch naar zichzelf en elkaar zitten te teksten! Zes flessen wijn en een hoop gelach later namen we pas afscheid van elkaar, iets met openbaar vervoer, lege batterijen en tijd. Nadeel aan de avond was dat er geen stroom en een snelle verbinding waren. Voor de rest echt een prima tent, maar de volgende keer er weer heen? Naast gezelligheid op een zwoele lenteavond in november willen wij ook faciliteiten. En aan omzet geen gebrek.

Het gaat snel, ik geef het toe, maar dat is in de horeca nooit een probleem geweest, snelheid. Nieuwe trends worden snel opgepikt, dus waarom deze niet? Zo conservatief is de horeca toch niet? Is het de prijs? Dat verdient zich ruim terug. Wat is het dan? Ik vraag het me echt af, want ik ken de horeca en gastvrijheid houdt in dat je naar de gast toedenkt, maar op dit nieuwe vlak houdt de horeca ineens op met den…

Kom, als we rosé in een seizoen groot kunnen maken, dan kunnen we dit ook, zo zijn wij, zo is de horeca. Denk eens na, stopcontacten met schakelaars, een euro per avond stroom, pure winst volgens mij. Is het nou zo simpel of is de horeca ineens dom geworden? Geld mensen! Gastvrijheid! Service, jullie kunnen het! Loop op de troepen vooruit, want hier ligt een kans! Maak dat de klant kan doen wat die wil, niet wat jullie vrezen.

Echt, het water is niet koud, dit is de toekomst en wees niet bang voor het onbekende. Vraag bij je jongere personeel, want dat hebben jullie, wat er allemaal is en omgaat bij de klant. Ook de dertiger heeft geld en die heeft ook een smartphone. De twintigers en de veertigers ook, dus je hele doelgroep.

Blijf niet hangen in 2001, maar loop met je tijd mee! Stopcontacten willen we! En Wi-fi, dat ook!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: