Jij moet helemaal niks!

Zeg, je loopt te bazelen! Mag ik dat zo direct zeggen? Vast wel, als je tenminste hebt waargemaakt wat je zelf zegt. Ik geloof dat je het meent, maar ik twijfel of je het wil en kan. Vooral dat eerste, anders had je dat al gedaan. Ja toch? Nou dan! Mensen die zeggen dat jij harder moet worden, kennen jou misschien beter dan dat ik je ken, want wat ken ik je nou? 

Maar even dit zinnetje; “Ik moet harder worden!”; zal ik daar eens op antwoorden dat je het verkeerde doet. Jouw uitleg is dat je je voortaan terughoudender gaat openstellen naar mensen. Terughoudender? Zal ik eens stellen dat dat moet zijn ‘selectiever’? Selectiever naar mensen openstellen? Open is goed, maar niet naar iedereen en dan kom ik bij de aanleiding.

Ik ken dat verhaal, ik wist niet dat je daarop doelde vorige week, anders had ik je meteen aan onze afspraak gehouden. Komt wel. Maar wat ik wil zeggen is dat een teleurstelling geen reden is om je af te sluiten. Het is een leermoment en jij gaat daar van leren, dat hoop ik in ieder geval. Leer het herkennen en wees waakzaam. Dat is wat anders dan afsluiten.

Je hebt namelijk groot gelijk, je bent wie je bent en niet wie je wil zijn. Sowieso is het moeilijk om te veranderen, maar niet alle verandering is goed. Kijk eens om je heen, leer herkennen en selecteer. Wees wantrouwend waar nodig, maar wees niet gesloten, het zal je niet goed doen. Soort zoekt soort en als jij hard bent, zal je ook harde mensen ontmoeten.

Maar ik denk dat het een hopeloze zaak is, dat harder worden. Te lief kan je niet zijn, meer lief dan lief is liever, niet te lief. Zo is het mij verteld. Het betekent niet dat je aan iedereen dat moet geven, maar moet selecteren. Dat is geen hard zijn, dat is verstandig omgaan met wat je hebt en wat je geeft. Aan anderen. Misschien ben je dat nu ook al, maar het klinkt van niet.

Jij moet helemaal niks en al zeker niet harder worden. Je had Lou toch al gelezen? Ik denk dat ik het eens ben met haar, nee, ik weet het wel zeker. Niet dat het mijn zaak is hoor, je ‘moet’ doen wat je zelf wil, ik geef alleen maar mee hoe ik er naar kijk. Er is al zoveel hards in deze wereld en jij, maar ook ik, zitten daar niet op te wachten. Zonde van de energie trouwens ook, dat harder worden.

Geef een reactie

