BFF

BFF, een term om van de walgen, heeft er iemand een teiltje? Best Friend Forever betekent het naar ik aanneem. Altijd dus en ook nog eens de beste. Verdacht zal ik maar zeggen, op zijn minst…

Voor altijd klinkt op zijn minst al een beetje vreemd als je het over een vriendschap hebt. Om te beginnen is niets voor altijd, maar dat is flauw. Je zou je op zijn minst kunnen bedenken dat de vriendschap er ooit niet is geweest. Ook flauw trouwens.

Waar dat altijd voor mij meer om gaat is dat alles eindig is en vriendschappen al helemaal. Er kan een ruzie komen (liefde is een goeie killer voor vriendschappen) of men groeit gewoon uit elkaar. Zo werkt dat in elke vriendschap. Mijn langste stammen vanaf mijn twaalfde en die zullen ook nog wel duren Voor altijd? Ik geloof van niet.

De beste vriendschap vind ik ook zwaar klinken. Ik heb sinds een paar maanden een intense vriendschap met Snoes en die is mij in zeer korte tijd zeer veel waard geworden, maar om dat dan meteen te bestempelen als de beste vriendschap? Ik ga dat niet doen.

Het mooie aan vriendschap is dat Snoes zich niet beledigd zal voelen, ze weet dat ook wel te plaatsen. Welke vriendschap ik ook benoem, de beste zal ik het niet noemen. Zo heb ik ook geen beste vrienden. Ik heb een stel goede vrienden, maar de beste zit er niet tussen.

Voor mij is elke vriend of vriendin op zich niet de beste, want dat betekent dat er ook een slechtste is. Kwalificeren noem je dat en daar doe ik niet aan. Hoe meet of weet ik wie de beste is? En waarom zou ik met de slechtste eigenlijk nog vrienden zijn?

Zegt de hoeveelheid contact iets? Met Snoes heb ik momenteel wekelijks contact in de zin dat we bij elkaar zijn en dagelijks op andere manieren, is zij daarom mijn beste vriendin? Met de vrienden die ik al vanaf mijn twaalfde ken heb ik sporadisch contact, de een is op wereldreis, de ander spreek ik gewoon niet vaak.

Moet ik het aan de duur ophangen? Ik ken vrienden en vriendinnen veel langer dan bijvoorbeeld de Leeuwin, Pfief of Snoes, maar met de Leeuwin, Pfief en Snoes heb ik toch veel meer dan met die anderen.

Beste vrienden heb ik niet, slechtste ook niet. Ik heb alleen goeie vrienden, maar dat klinkt mij als een pleonasme. Slechte vrienden, het zegt mij niks en ik denk ook niet dat ik er mee bevriend zou willen zijn.

Het is een mooi gebaar om iemand BFF te noemen, maar feitelijk is het een lege huls. Jammer, want het zou een mooie blijk van waardering kunnen zijn. Maar dat maakt het eigenlijk erger, want echte vrienden hebben dat toch helemaal niet nodig?

Maar ga gerust je gang, van mij zal je het niet te horen krijgen… Ik heb geen BFF’s….

Geef een reactie

