Terpentine

Ik ben vluchtig, vergeet de dop op de fles te draaien en de fles is leeg. Zomaar, zonder het te merken, zonder het te weten en ineens grijp je mis. Haal dan maar een nieuwe fles, want bijvullen is de moeite niet.

De omissie laat meer leegte achter dan de actio kan vullen want hij brengt teleurstelling en onbegrip met zich mee waar de actio voornamelijk vervulling met zich meebrengt. De belofte, de verwachting, de omissie stelt teleur. Hoewel ik niet weet wat de overliggende actio is, herken ik de omissie.

De omissie wordt niet ongedaan gemaakt met de tegenoverliggende actio, toch voorkomt de actio de omissie in zijn geheel en kan zelfs meer brengen. Timing is belangrijk, want als de actio eerst een omissie was, dan vult het de leegte niet. Een vluchtig moment is waar het op neerkomt.

Het is de belofte, de verwachting, de hoop op iets, al is het maar klein, dat grote gaten kan vullen. Het teken van leven, gericht zonder de andere kant op te kijken. Ik heb het tegen je, ik ben in gesprek met je en ineens ben ik er niet meer. Het stelt teleur en ergens doet het pijn.

Verwacht niet van mij dat ik de dop er op draai, verwacht niet dat ik actie onderneem. Als het mijn beurt zou zijn, dan had ik wel een zet gedaan, maar in mijn eentje speel ik niet verder. Dat is verkwisting van tijd, moeite en energie. Ik ben snel weg van het apelbord en of ik terugkom?

Zou het de moeite waard zijn om terug te komen? Ik denk van wel, maar dan moet je er wel weer zijn, dan moet je je wel even op ons spel, op ons gesprek daarover richten. Simultaan spelen is prima, als je maar op alle borden ook speelt.

Kies voor het ene bord dat je wil spelen, kies de spellen die je wenst, maar verwacht niet dat ik blijf spelen op een bord waar niemand aan zit. Verwacht van mij geen geduld, want dat heb ik niet en verwacht zeker niet dat ik terug kom. Visa kunnen worden ingetrokken en je zal verworden tot een persona non gratia

Ik ben vluchtig, onthou dus dat je iets moet doen. De dop er op draaien of zoiets. Want ik zal verdampen en oplossen in de lucht. Bijvullen heeft weinig zin, een nieuwe fles halen is makkelijker. Dan is de fles leeg.

Als terpentine… De dop goed dichtdraaien na gebruik!

Geef een reactie

