Twitteren en je baan kwijtraken

WAARSCHUWING: Lang stuk, spanningsboog vereist

In korte tijd kwam ik twee keer in aanraking met een zaak waarbij een werknemer berispt werd, of zelfs op staande voet ontslagen werd om wat diegene zei op twitter. Goed, misschien achteraf verstandiger van niet, maar gebeurd is gebeurd.  Is de integriteit van de werknemer meteen in het geding daardoor? En is het een reden om te berispen of te ontslaan als je je een keer niet zo positief uitlaat over de baas?

De integriteit van de werknemer is de betrouwbaarheid van de werknemer dat hij zich gedraagt naar de normen die aan zijn of haar vak verbonden zijn. Voor de meeste werknemers is dat geregeld in artikel 7:661 BW, dat stelt dat een werknemer zich moet gedragen als een goed werknemer (en de baas overigens hetzelfde verplicht). Wat is een goed werknemer dan?

Een goed werknemer is iemand die zich gedraagt zoals verwacht mag worden als werknemer. Dat betekent het belang van de werkgever niet schaden en zich inzetten voor het bedrijf. Dat betekent dus niet de baas afzeiken of de vuile was buiten hangen. Lijkt me een logische gedachte, want dat soort zaken horen op de werkvloer thuis. Twitter valt daar ook buiten en dus dien je je ook daar een beetje gedeisd te houden.

Mag je dan niks? Nou ja, zolang je het niet over je werk hebt, kan de baas je niks maken natuurlijk. Kunnen ze ook niet in de kroeg en dus ook niet op twitter, zo simpel is het eigenlijk wel. Zodra jij als werknemer naar buiten treedt, dan heeft de baas wel wat te zeggen over wat je twittert, je hebt namelijk het bedrijfsbelang in de gaten te houden.

Dan maakt het natuurlijk uit of jouw tweets herleid kunnen worden tot je baas. Als ik twitter en ik zeg dat ik bij een bepaalde belastingdienst voor het Rijk werk, dan is duidelijk wie mijn werkgever is, maar als ik zeg dat ik bij een drogist werk in een grote stad, dan is het lastig zoeken. In het eerste geval loop ik eerder het gevaar het bedrijfsbelang te schaden als in het tweede geval.

Zo is het mij overkomen dat ik twitterde dat ik met een aanslag bezig was en iemand reageerde met iets van dat ik een terrorist was. ik reageerde daarop dat ik bij de grootste terroristische organisatie werkte met 150 miljoen aanslagen per jaar. De baas had dat niet leuk kunnen vinden of had er de humor van kunnen inzien, in dit geval zag de baas het niet. Was de reactie dat wij met 150 aanslagen snel kunnen typen anders gevallen?

Beiden zijn een niet ter zake doende opmerking en hoewel de Belastingdienst zich misschien niet graag profileert als een terroristische organisatie, weet ik dat het bedrijfsbelang niet geschaad wordt. Voor imagoschade is de Belastingdienst redelijk immuun. Je mag de Belastingdienst of je mag ze niet, ze zijn er toch wel, maar zelfs al was het een ander bedrijf, dan nog zijn dit soort opmerkingen niet schadelijk te noemen.

Het wordt wat anders als ik het over specifieke klanten ga hebben, daar zijn ze (terecht) scherp op en dat kost mij subiet mijn baan (art. 50 ARAR). Die gegevens zijn hoog-vertrouwelijk en horen ook niet naar buiten te komen. Sowieso moet ik wat dat betreft oppassen met het praten over procedures en controle- of opsporingsmethodes. Die hoeft ook niet iedereen te weten, want dat kan de bedrijfsvoering schaden.

Ik krijg wel eens fiscale vragen via twitter en die beantwoord ik ook gewoon. Daar kan de baas geen bezwaar tegen hebben, want het is alleen maar informatie geven aan de klant, dat staat in mijn functieomschrijving. Ik zou er een disclaimer aan moeten hangen dat er geen rechten aan kunnen worden ontleend, maar daar let ik zelf wel op bij het beantwoorden.

Zelf zit ik dus in een situatie waar de belangen iets scherper liggen dan bij de meeste bedrijven. Zo werk ik met wat gevoeligere informatie en heb ik alleen maar klanten van mijn baas als volgers. Als het bij mij duidelijk is wat wel en niet kan, dan moet het voor bedrijven die met veel minder gevoelige zaken en veel minder klanten werken, ook duidelijk zijn.

Wij hebben een protocol als het gaat om uitingen over het werk en dat heeft veel weg van dat van de NOS, alles mag en het heeft zelfs een meerwaarde, maar denk er om dat je als medewerker aangesproken kan worden en hou de dingen die binnenshuis gehouden moeten worden ook binnenshuis. Zo zouden meer bedrijven even moeten kijken wat wel en niet kan.

Daarin moeten zij de vrijheid van meningsuiting afwegen tegen het bedrijfsbelang en zich realiseren dat niet alle uitingen over het bedrijf het bedrijfsbelang schaden. Een grondwettelijke vrijheid is niet zomaar in te perken en alleen aan 7:61 BW kunnen bedrijven iets ophangen dat lijkt op een beperking.

De stappen die tegen de Drentse districtschef werden ondernomen lijken geheel logisch, ze griefde de nabestaanden (smaadschrift) en maakte voorbarig conclusies in een lopend politieonderzoek, zeer laakbaar gedrag. Toch zijn hier iets andere belangen gemoeid dan bij de meeste bedrijven spelen. Het valt mij nog mee dat ze niet ontslagen is (ze kreeg voorwaardelijk ontslag).

Verder moeten werkgevers twitter niet zo overschatten, het is een kroeg en in de kroeg luister je ook niet mee als baas. Daar worden ook dingen gezegd die niet helemaal prettig zijn, maar om een werknemer daarvoor te ontslaan of berispen? Alsof het allemaal zo erg is! Werknemers moeten misschien kiezen om hun baas niet te noemen in tweets. Dat houdt het iets zuiverder en als het toch moet, iets diplomatieker te zijn in hun verwoordingen als ze het over de baas hebben.

De andere optie is natuurlijk om anoniem te twitteren, wat natuurlijk ook prettiger is als je geen klanten in je TL wil hebben, of met een slotje. Ik kies er voor om anoniem te twitteren om onvindbaar te zijn voor mijn klanten. toch moet ik duidelijk zijn in wat ik wel en niet twitter, vanuit mijzelf. ik weet niet of mijn baas weet wie ik ben hier, maar gelukkig hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Maar als mijn werknemers zouden klagen over het werk, dan zou ik ze toch eens gaan vragen of ze het werk wel leuk vinden. Het is misschien de enige juiste reactie van de werkgever.

Geef een reactie

