Visje

De Anglicifering van Kerst kent geen grenzen inhet voormalige gezin van de Poes. Gisteren tijdens het Kerstdiner een Engelse traditie aan tafel: Christmas crackers. Rolletjes papier met daarin een kroon van papier, een speeltje en een kaartje met een grap en een weetje.

Mijn speeltje was een vis van een of ander transparant rode folie. Ik dacht eerst dat het voor op het raam was, tot ik de gebruiksaanwijzing vond. Het bleek een fortune telling fish te zijn. Inderdaad, als je de folie op je handpalm legt, dan krult de folie op.

Als de vis zij start beweegt, dan ben je passionate en als de vis aan de zijkanten opkrult, ben je fickle (gemeen). Erg interessant, maar voor iemand als ik, die niet in vissen gelooft, laat staan in voorspellende vissen, is het razend interessant. Hoe werkt zoiets?

Het eerste wat in mij opkwam was statische elektriciteit. Het is plastic en dat reageert daar nou eenmaal op. Logische gedachte, dus even de vinger in het stopcontact. De randaarde welteverstaan, zo gek ben ik nou ook weer niet. De randaarde zorgt ervoor dat je niet meer statisch bent maar dat leverde geen verandering in het gedrag van het visje op.

De enige andere bron die het visje laat bewegen moet dan warmte zijn, veel meer energie dan alleen warmte heb ik niet in mijn lijf. Dat betekent echter dat het visje uit verschillende lagen folie moet bestaan om de kunnen krullen. De laag die in contact komt met de huid zet uit, de andere kant niet en zo krult het visje op.

Nadere bestudering van het visje bleek het inderdaad uit te wijzen. De lijnen in het folie liepen op de ene kant haaks op die op de andere kant, wat ook de vreemde manier van opkrullen verklaarde. Weer een probleem opgelost.

Echter had ik een nieuw probleem. Mijn nieuwsgierigheid naar het visje was verdwenen, ik snapte het visje en ineens was het visje niet meer interessant. Waar de familie nog dacht dat het aan de persoon lag hoe het visje zich gedroeg, wist ik inmiddels dat het aan de manier van neerleggen lag.

Met deze wetenschap kon ik het gedrag van het visje voorspellen en had ik de vis verslagen. Echt trots ben ik er niet op. Durf ik wel, tegen zo een klein visje? Gelukkig is daar de pret van het voor je houden en het weggeven. Iemand die het visje niet snapt is er nu blij mee en vindt het machtig interessant….

Geef een reactie

