Re: treinnet vs internet (van @LouLaBa)

Nou Lou, ik schrok toch een beetje van je stukje over het treinnet en het internet. Hoe kwam je trouwens op het anagram? Leuk gevonden, ben best jaloers. Maar wat je schreef over de treinen. Ik voel me aangevallen, serieus! Ben ik dan echt nog zo een kneus, omdat ik met de trein ga en daar positieve ervaringen mee heb?

Ik kende de Donauwalzer ook, ik reisde er regelmatig mee eind jaren negentig. Voor de meelezers: Donauwalzer was de nachttrein van Amsterdam naar Wenen en wie geen zin had om 22 uur in de bus van Eurolines naar Boedapest rechtop te zitten, was de nachttrein een goed alternatief. Ik schrok dan ook toen ik net even jouw stelling natrok dat je tegenwoordig moet overstappen. Inderdaad, ze hebben hem afgeschaft, net als mijn andere favoriet, de Etoille du Nord naar Parijs.

Maar een reisje naar Oostenrijk of Hongarije zit er tegenwoordig niet meer in voor mij, wat heb ik er te zoeken? Nou ja Lou, als je me eens uitnodigt misschien, ik zou het doen, gewoon per trein, overstappen in München ’s ochtends, doe ik gewoon voor die €140 die het kost. Moet ik die eerst hebben, maar ik zou het doen. Ik maak wel vaker reizen per trein, of het nou Amsterdam, Berlijn, Londen of Marseille is, ik ben ook wel verder geweest.

Goed, negen uur scheuren in de auto om naar Oostenrijk te gaan zit er voor mij gewoonweg niet in, ik ben wat meer afhankelijk van de trein dan jij. Het zit zo, ik ben 33 en heb nog geen rijbewijs. Mag niet van de rechter, althans, die zal zeggen dat het van de wet niet mag, dus ik moet wel met de trein. Maar zo lang rijden in de auto lijkt me niks.

Maar wat ik dus zei is dat de trein voor mij een lifeline is. Ik zit niet zo vaak in volle treinen, misschien omdat ik voornamelijk voor mijn plezier reis en dus de spits mijd als de pest. Ik mag niet autorijden, dus ik kom overal met het openbaar vervoer. Zndag bijvoorbeeld, ga ik een engel opzoeken in Winschoten. Ik weet niet hoe goed jouw topografische kennis van Nederland nog is, maar van Den Haag naar Winschoten is best een tour. Drie uur en een kwartier, één overstap, net zoveel als om van Amsterdam in Wenen te komen.

Ik vind het prachtig, want ik zie genoeg van het landschap. Nou is daar in Nederland pas wat aan als je Eindhoven of Arnhem gepasseerd bent, maar met de andere lifeline (internet) is de tijd goed te doen. Ik ga graag met de trein en al is het een spoedbezoekje aan Arnhem of een verhuizing waarbij ik in Leeuwarden begin en in Zevenbergen eindig, met de trein kom ik zelfs van Zevenbergen weer in Leeuwarden terecht.

Of wat te denken van even naar de kroeg, ja, dat doe ik liever in Amsterdam dan in Den Haag en ook dan met de trein. Dan mag ik van de rechter ook allang meer geen autorijden, althans, van de wet niet. Diep in de nacht van de kroeg naar het station kachelen en een trein in rollen. Er in Rotterdam achterkomen dat je toch lekker sliep en meteen de trein terug naar Den Haag.

Nee Lou, ik ben met je eens dat internet de wereld zoveel kleiner maakt, maar er is voor mij een aanvulling op internet en dat is het ouderwetse elkaar zien. Weet je nog in september, toen wij elkaar zagen? Vond ik leuker dan alleen maar dat contact in letters. Kwam ook door de trein, althans, ik kwam toen met de trein in Utrecht. Zonder een goed werkend treinnet had ik niet zoveel mensen kunnen ontmoeten.

Ik noem een voorbeeld van diezelfde engel die toen nog in de buurt van Sittard woonde. Ik was in Eindhoven en reed even door, zo gepiept.Of die vriendin in Breda, jouw naamgenote, ze roept en ik ben er in een uurtje om even in een park te liggen. het maakt het voor mij allemaal leuker. Wat te denken van mijn broer in Friesland? Kom ik niet met de bus en op een lift wachten is ook zo wat.

Of mijn zus, die in Marseille zat, zoek ik ook gewoon op, net zo makkelijk als die vriendin n Arnhem of in Gouda. Of toen ik werd gebeld dat er een biertje voor mij klaarstond in West-Brabant. Ik zat in Amsterdam en dat deed ik dus. Antwerpen, Berlijn, Londen, Amsterdam, Boedapest, Parijs, het ligt allemaal om de hoek voor mij, dankzij de trein. Hoe ik daar mensen leer kennen? Via het internet. Ze daarna ontmoeten maakt het veel leuker.

Ik ben het met je eens hoor, er zijn betere tijden geweest, zeker internationaal. Maar ik zou nergens zijn zonder de trein.

4 responses to “Re: treinnet vs internet (van @LouLaBa)

  • monvivre

    Er is ook een station in Houten, wist je dat? :-P

  • @draeckensteijn

    Ik wil iets roepen.. maar besef me dat ik al zo lang niet meer in de trein gezeten heb dat de herinnering daaraan slechts vage schimmen oplevert.

    Het voordeel van de trein zou voor mij zijn dat er een whatsappende, bellende, surfende, twitterende, facebookende idioot minder op de weg zou zitten…

  • Lou-ter-Lou

    Lief poezenbeest van me, het is ook MIJN beleving hè. Ik ben blij dat JIJ nog van treinen houdt. Waar zou de trein zijn zonder mensen als jij ;-) Ik heb vroeger heel veel getreind (zoals ik schreef). Ik zat om de 2 maand in die nachttrein (idd, Donauwalzer en Prinz-Eugen-Express). 10 jaar lang. Ik kende alle ins en outs van die treinen. En elke keer richting Oostenrijk stapte ik weer vol vreugde in de trein (terug was die vreugde dan duidelijk minder). Ook in NL vond ik treinen fijn. Maar nu… nu vind ik het zowel hier als in NL niks meer. En ja, ik ben in de luxe positie dat ik voor de auto kan kiezen… ik heb een auto, een rijbewijs en geld genoeg voor de diesel die erin moet. Ik ben gek op autorijden, ik rij met gemak die 9 uur in mijn uppie, hard meezingend met de autoradio (die het overigens momenteel niet doet, dus dan wordt ’t wat lastiger). Ik vind het abominabel (mooi woord is dat) dat de prijzen voor hetzelfde traject meer dan vervijfvoudigd zijn terwijl de service en de reis zelf meer dan duidelijk verslechterd zijn. Die nachttrein is er niet meer helaas. Je moet nu in München of in Frankfurt (of met pech in allebei) overstappen. Vroeger duurde die reis goed 12 uur, kon je lekker slapen en kreeg je zelfs een treinontbijtje (koffie/thee en een Semmel met boter en jam) erbij. Nu duurt-ie ca. 14 uur en moet je ‘s-nachts ergens op ’t station wachten (of – als je pech hebt en je de aansluitende trein door alle gebruikelijke vertragingen gemist hebt – zelfs slapen). Als ik de berichten hoor/lees over hoe het er in de treinen en op de perrons in NL aan toe gaat, dan laat ik dat gebeuren met liefde aan mij voorbij gaan. Ik ben blij dat ik die keus heb. Maar ik ben ook oprecht blij dat diezelfde trein voor jou nog altijd een uitkomst is en je bij mijn lieve Loutje en andere engelen brengt ;-) Dus niet schrikken, sKatzie :-)

    Oh en ik heb geen idee hoe je zo’n Pingback doet, dus ik plant mijn Pingback maar in dit reactieboxje :-D
    XXX

Geef een reactie

