Goudvissen

Op de radio, het is nog niet eens zes uur. Een vent aan de telefoon over een tatoeage. Iets wat was misgegaan met het kleuren, weet ik veel, niet naar geluisterd. Maar zijn tatoeage bestond uit twee Japanse koi, koy, weet ik veel, van die uit de kluiten gewassen goudvissen. Dat dus. Goudvissen, want dat ze Japans zijn zal mij werkelijk de bout hachelen. Een koy (laat ik het daar maar op houden) is voor mij een goudvis. Het merk doet er niet toe.

Hou het lekker simpel. Ik weet niet wat een koy is, dus noem het gewoon een goudvis. Dat snap ik. Waarom die Japans moeten zijn is mij een raadsel, misschien heeft het iets met sushi te maken. Zijn er trouwens ook Nederlandse koys? Wat maakt een koy Japans? De kruiden? Goed, dat je dat op je arm laat zetten is mij al helemaal een raadsel, maar dat figuur had er over nagedacht, dat bleek wel.

Hij had ook een lotusbloem. Dat staat voor geluk. Nou, als het bij het zetten van de tatoeage al mis gaat, dan werkt die bloem niet echt. Hij was het aan het uitleggen alsof hij het zelf bedacht had. Mooie gedachte hoor. Weinig Japans aan trouwens, in de Efteling heb je ze ook.De Efteling is niet Japans, wel zo nep, maar toch echt niet Japans. Het was het hoogtepunt van zijn weekend en het was misgegaan.

Ik moet aan die Amstelreclame denken. Het Japanse teken voor bier op je arm laten zetten. Gaat dat niet vaak mis? Ik bedoel, als je geen Japans of Chinees kan lezen, waarom zet je het dan op je arm? Nou ja, het zal wel aan mij voorbij gaan die symboliek. Niet aan mijn lijf, want ik wil dat soort dingen kunnen controleren wat ze op mijn lijf zetten. Ik vraag mij ook af of het plaatje dat meneer van de Japanse koy echt wel Japanse koy zijn. Misschien zijn het gewoon goudvissen. Loop je daar je leven mee rond.

Goudvissen op je arm… Vooral doen!

One response to “Goudvissen

  • th4tg1rl0nl1n3

    De grap is dat het Nederlandse woord voor koi Karper is :-P
    Desondanks heb je gelijk. Al heb ik pas geleden een Japanse tekst laten zetten – en die is gecontroleerd!

Geef een reactie

