De rode knopjes in de tram

Wie de Haagse tram kent, kent ook wel de rode knoppen tussen de ramen om de bestuurder te laten weten dat er bij de volgende halte gestopt moet worden. Tel ze eens zou ik zeggen, je zal iets ontdekken.

Ik heb het met mijn zoontje ook over de rode knop gehad. Als kind wilde ik net als hem ook op de rode knop drukken in de streekbussen. Dat wil je als kind nou eenmaal meemaken, iedere keer weer. Jij drukt achterin de bus op een knop en voorin gaat een lampje aan.

Dat drukken op de rode knop is iets, als je het vergeet moet je niet vreemd opkijken als de tram gewoon je halte voorbij rijdt. Vanavond ook bijna. De bestuurder was wakker en zag mensen bij de deur staan. Hij stopte toch, ondanks dat niemand op de rode knop had gedrukt.

Hij zei het nog tegen de mensen, dat ze voortaan op de rode knop moesten drukken. Ineens viel het me op, hoewel ik het al wist. Net als in de streekbussen van vroeger zijn deze knoppen, die precies hetzelfde zijn, helemaal niet rood. Ze zijn zwart.

Voor de tellers in de Haagse tram: bij de bagageruimte zit er eentje, de enige rode in de hele tram.

One response to “De rode knopjes in de tram

Geef een reactie

