Ontmoeting met mijn opa

Gisteren ging ik in de lunchpauze even van het werk naar het centraal station om te pinnen en shag te halen. Boven op het tramperron zag ik hem ineens staan, mijn opa. Die rustige blik in zijn ogen, zijn mond die ik altijd vergelijk met die van Joop den Uyl (waar hij dan weer trots op was) en zijn (voor zijn leeftijd) weelderige bos haar. Ja, dit is zoals ik mijn opa ken.

Hij liep daar over het perron en bekeek rustig wat er om hem heen gebeurde. Ik herkende zijn blik en ook de lol die hij had aan de drukte om hem heen. Waarom zou je je druk maken om dingen als trams? De mensen om hem heen waren met van alles bezig en hij bekeek dat maar eens met een rust die hij in zijn leven gevonden had.

De mensen om hem heen waren druk, gejaagd en vooral met heel veel dingen bezig, behalve leven. Ik merkte aan mijzelf dat ik ook gejaagd was toen hij naar mij keek. Ja, mijn pauze duurde eigenlijk al te lang en ik moest terug naar de zaak. Hij keek naar mij en hij had alle tijd. Niet omdat hij met pensioen was, maar omdat hij geen haast kende en ik herinnerde me ineens wat hij mij geleerd had.

Ik keek hem aan en gaf een blik van herkenning, terwijl ik mijn pas vertraagde. Inderdaad, wat zou er gebeuren als ik mij bleef haasten? Met zijn blik wist deze man mij weer tot rust te brengen. De blik van mijn opa was er ook altijd eentje van rust. “Het enige wat je hebt is een zee van tijd”; zo zei hij meermaals; “Zorg dus dat je daarvan kan genieten en neem de tijd!”

Wat ik mij kan herinneren van 31 jaar met mijn opa kwam naar boven. De dagen dat we bij hem logeerden en dan op zondagochtend naar het Bosplan om te lopen. Mijn opa was een kwiek man, zoals hij het zelf zei en nu zag ik ook een kwieke man die voor zijn ruim tachtig aar nog aardig goed rond liep. Ik zou er voor tekenen.

Ik zag mijn opa daar op het tramperron, onmiskenbaar en ik herkende hem. De man herkende mij niet, maar dat was logisch. Wat moest mijn opa in Den Haag? En waarom daar juist net op dat moment dat ik daar was? Hij verwachtte mij daar niet en ik hem ook niet. Logisch, mijn opa is volgende week twee jaar dood.

5 responses to “Ontmoeting met mijn opa

Geef een reactie

