Re: Helpen

Lieve @Magikdat,

Je schreef vanavond op je blog over helpen. Dat het jou bevreemd dat je geholpen wordt, dat het je blij verbaast. Ja, wat moet ik daar nou op zeggen? Ik ken dat gevoel, maar ik ken ook de andere kant van het verhaal. Toch blijft het bijzonder.

Waarom mensen jou helpen is mij een raadsel. Niet vanwege jou hoor, maar in het algemeen. Ik geloof dat je het ook over mij had. Toch kan ik je geen antwoord geven, ik doe dat gewoon. Omdat het zo hoort en omdat het kan. Omdat ik het kan en omdat het bij jou hoort. Nou ja, dat laatste is een gevoel, kan ik dan ook weer niet verklaren.

Maar goed, je weet dat ik niks terug verwacht. Erger nog, ik verwacht dat je niks terug geeft. Dat is mijn uitgangspunt en wat er dan nog komt, valt mee. Waarom zou ik iets terug verwachten? Mag ik verwachten dat jij er voor mij bent als ik dat vraag? Waarom zou ik? Waarom zou jij?

En dan kom je met zo een blog. Gewoon, er over denken, er even bij stilstaan. Zeggen dat het je wat heeft gedaan. Ja en weet je? Dan doe je bij mij iets terug en dan ben ik tevreden. Gewoon, een ander soort bedankt. Nu, na een paar maanden zeg je ineens dat je er nog bij stil staat. Dat is nog eens waardering.

Ik heb het dus niet voor niets gedaan. Niet dat ik het niet voor niets zou doen, maar nu heb ik het voor iets gedaan. Een cabaretier zei eind jaren vijftig tegen zijn publiek dat als iedereen één iemand gelukkig maakt, dan zijn we allemaal gelukkig. Laat het toch in Godsnaam niet aan mij liggen dat er ongelukkige mensen zijn.

Misschien doe ik het wel daarom. Boeiend eigenlijk. Belangrijk is dat je er blij van wordt. Stil vind ik dan weer jammer, want ik wil je de mond niet snoeren. Gelukkig kan ik dat ook niet, scheelt. Maar voel je niet bezwaard, wat je kan terugdoen weet ik niet. Of je iets moet doen? Ik vind van niet. Maak je niet druk.

Wat ik al zei, ik vind het mooi dat je nu er mee komt. Spontaan zit je ons even te waarderen. Je zegt het nooit te vergeten, geloof ik en nu zie ik het ook. Daar word ik blij van, heel erg blij. Maar heb wel meer van die dingen gehoord en gelezen waaruit blijkt wat je waardeert. Hoeft niet, moet niet, maar leuk is het wel.

Lieve @Magikdat, maak je niet druk. Als er zich ooit een gelegenheid voordoet, dan mag je, dan hoef je niet. Het schept geen verplichtingen, dat accepteren van hulp. Waardeer het gewoon lekker en vergeet het niet. Soms zijn dingen mooi, dan moet je niet te veel aan verbinden.

Owja, graag gedaan trouwens!

Dikke kus!
Het Poezenbeest

Geef een reactie

