Sein- en wisselstoring

De wissel staat verkeerd op het station dat communicatie heet. Een enorme sein- èn wisselstoring waardoor het in de soep loopt. De treinen aan woorden die aankomen komen niet aan. Of op het verkeerde spoor, dat kan ook. Moeten ze wel eerst aankomen.

De trein uit een ver oord komt ineens wel goed aan op het juiste spoor, terwijl de trein van dichtbij niet eens aankomt. Lastig om het allemaal in de gaten te houden. Er loopt een trein vast in het zicht van de haven, of het station dus. Groen sein, maar geen spoor om aan te komen.

Met de vertrekkende treinen gaat het ook al niet te best. Ze vertrekken te laat of ze vertrekken niet. Het station staat vol met treinen waarvoor soms nog een bestemming gezocht moet worden. En als ze al vertrekken dan vertrekken ze de verkeerde kant op of de verkeerde trein de goede kant op.

De verkeersleiding (eigenlijk de treindienstleider) ziet het allemaal met lede ogen aan en doet zijn best om er nog iets goed te laten gaan. Een enkele trein vertrekt van het juiste spoor en komt op de juiste bestemming aan. De chaos is zo structureel dat er geen einde aan lijkt te komen. En hoeveel of hoe weinig treinen hij ook laat vertrekken, de treinen blijven aankomen.

Kijk, daar gaat weer een trein, de verkeerde. Zo gaat dat in chaos. Je stuurt er eentje weg en ook naar de goede bestemming. Maar het is de verkeerde trein. Die was ook al verkeerd aangekomen blijkbaar, want die trein moest op een heel ander spoor staan. Zal je zien, komt weer ellende van. De treindienstleider ziet wat hij heeft gedaan en ziet dat het niet anders is.

Zo gaat het, al de hele tijd. Het station raakt vol en eigenlijk zouden er geen treinen meer mogen vertrekken. Eigenlijk zouden er geen treinen meer mogen aankomen, maar hou ze maar eens tegen. Het is een verstoring en er is weinig aan te doen. Ondergaan en doorgaan, zo moet je dat doen. Vanzelf gaat het een keer goed.

Er staat een sneltrein klaar, op het goede spoor. De bestemming is bekend, de trein is onbekend. De vraag is of de treindienstleider moet kiezen om die te laten vertrekken. De kans op ontsporen is groot, de kans dat die op de bestemming verkeerd aankomt ook. Voorzichtig als hij is, laat de treindienstleider de trein niet vertrekken.

De situatie is gevaarlijk als de wissels niet werken en de seinen ook niet meewerken. Hij zou alles op rood moeten zetten, maar dat kan niet. Hij zou de wissels op de juiste stand willen zetten, maar het lukt niet. In de verte komt er een trein aan, weer een nieuwe.

Van deze weet hij eindelijk waar deze vandaan komt en naar welk spoor deze moet. Angstig kijkt hij toe hoe de trein het station binnenrolt. Hij weet niet hoe de wissels staan en wacht af. Afwachten en kijken of zijn spoor klopt…

Advertenties

3 responses to “Sein- en wisselstoring

  • @draeckensteijn

    Soms moet je dan alle treinen stopzetten en de passagiers uitnodigen in het stationsrestaurant voor een face to face gesprek.

  • Re: Sein- en wisselstoring « Tinteling

    […] Chaos op het station. Boze gezichten, teleurstelling, het altijd aanwezige “wij-weten-het-beter-commentaar” en incidenteel de herkenning en het begrip wanneer blikken van gelijkgestemden elkaar kruisen. De hoofdmoot echter wordt gevoed door machteloosheid. Bij zowel hen die het ondergaan als bij degene waarvan wordt verwacht de touwtjes strak in handen te hebben en van het gekrioel in het mierennest een overzichtelijk geheel te maken. Maar frustratie, ongeduld en onwetendheid doen rare dingen met mensen en een uiting van machteloosheid kent vele variaties. […]

  • th4tg1rl0nl1n3

    Klinkt alsof je de chaos in mijn hoofd beschrijft – die er (net als de sein- en wisselstoring) er *gelukkig* niet altijd is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: