Onbedwingbare drang

Mijn moeder op de WA; “Shit…. Cohen afgetreden!” Ja, mam, alsof ik dat niet had meegekregen. In ons gezin is links de norm en hoewel we ver van de huidige PvdA afstaan, is dit nieuws dat ons raakt. Hommeles in links is lachen voor rechts en die laten we niet graag zo lachen.

Mijn moeder voelt de drang om dat te delen, net zoals zoveel mensen nieuws willen delen. Ik zie het vaak genoeg op twitter, mensen die een half uur na een gebeurtenis dat op twitter gooien alsof het nog nieuws is. Ze willen dat delen, dat is wel aardig, maar vaak zijn ze te laat. Ze hebben niet de primeur.

Maar het is de drang om te delen, om te laten zien dat je iets weet, of dat iets je raakt. Dat je er iets van vindt dus, al dan niet positief of negatief. Dat dwangmatig moeten delen. Moet ik nou reageren op dat soort berichten? Ik doe het maar niet, gewoon omdat ik het al weet.

Soms slaan die mensen in mijn ogen de plank mis, ik vind het een beetje opschepperig. Nou ja, ergens weet ik dat er een hoop mensen die het onbewust dwangmatig doen en dan is het ineens niet erg meer of zoiets. Ze blijven het maar doen en ik negeer het maar.

Ja, soms weet ik ook van niks en dan is het handig, maar dat is alleen met grote gebeurtenissen. Ik heb het dan het liefst met een bron, maar dat kan je niet aan iedereen toevertrouwen. Nou ja, dan zoek ik zelf naar een bron en gelukkig ken ik mijn bronnen. Altijd nakijken dat soort dingen als particulieren het zeggen.

Ik heb de WA van mijn moeder maar genegeerd. Uit beleefdheid had ik kunnen reageren, maar die gesprekken ken ik al. Daar komen wij toch niet uit, want dan gaan we ouderwets communistisch discuteren en dat leidt tot niets omdat je dan op details blijft hangen.

Mam, ik ben 33, je hebt mij kritisch naar de wereld leren kijken en geleerd om die wereld in de gaten te houden. Vertrouw me nou maar, ik doe dat heus wel! Slaap lekker mam! En Job Cohen? Die slaapt vast ook wel weer een keer lekker…

Geef een reactie

