Rood papier

Zinderende herinneringen
Als boeken op een plank
Het losbladige systeem
Hier een vel, daar een vel
Nieuwe vellen komen
Worden ingevoegd
Bijgeplaatst op rubriek

Af en toe trek ik eens een map van de plank en blader hem door. Velletje voor velletje. Ik lach bij het ene vel, ik word verdrietig van een ander. Ze hebben effect op mij, nee, ze zijn mij. Het zijn de herinneringen op de vellen die mij maken tot wat ik ben en wat ik zal zijn.

Ze hebben kleuren, die vellen. Zwart voor de herinneringen waar ik liever niet meer aan denk. Blauw voor de herinneringen waar ik ook liever niet meer aan terugdenk, maar waar ik nog steeds van leer. Wit voor de nieuw geleerde dingen.

Het geel is voor de mooie herinneringen die mij geluk brachten. Roze voor de herinneringen uit mijn jeugd. En ja, het paars voor de herinneringen die mij dierbaar zijn en waar ik trots op ben. Al deze kleuren zal je veel in de mappen aantreffen, maar ook rood.

Rood zijn de vellen met de herinneringen er op die liefdevol zijn. De herinneringen aan de liefde, aan vrouwen, mijn familie en mijn kind, maar ook die aan vrienden. Allemaal krijgen ze een rood vel. Vandaar dat je ook veel rood in de mappen tegenkomt.

Ik ben een grootverbruiker van rood papier. Zeker twee of drie pakken per maand. Ik moet ze ergens op kwijt. Er staan hele mooie dingen op die vellen, ook op de rode vellen. Ik kijk er graag naar en ik kan het dan niet laten om breed te grijnzen. Zelfs dat terugkijken kan mij soms domweg gelukkig maken.

2 responses to “Rood papier

Geef een reactie

