Begrafenis

“Ik wacht op je, net zoals toen je een paar weken op vakantie ging, maar nu kom je niet meer terug…”

Het zijn de woorden die mijn collega geschreven had voor zijn vrouw van wie hij vandaag een laatste afscheid moest nemen. Ze komt niet meer terug, want haar nieuwe plek is een witte kist in de aarde. Zijn woorden kwamen bij mij aan, hoewel ik zijn vrouw niet ken, maar ik ken de emotie waarmee hij ze geschreven heeft.

Ik ben vandaag naar de begrafenis van zijn vrouw geweest, niet omdat ik haar kende of verhalen over haar gehoord had, maar omdat deze collega een maat is en maten sta je bij in moeilijke tijden. Daarom ging ik, eigenlijk alleen maar voor hem.

“Ik heb het deze week moeilijk gehad en ik blijf je vragen stellen. Ik blijf je vragen omdat ik toch wel weet wat je antwoord zou zijn.”

Het is misschien macaber of morbide, maar ik ben jaloers op deze woorden. Ik had ze graag zelf geschreven vanwege hun schoonheid. Aan de andere kant weet ik ook uit welke emotie deze woorden komen en die hoop ik nooit mee te hoeven maken. Dit kwam van diep, heel diep.

Het is een diepte die ik gelukkig nog niet ken. De vrouwen van wie ik hield verlieten mijn leven, maar ze leefden tenminste voort. Ik kon ze nog spreken, ik kon nog van ze blijven houden, ik kon ze nog wat verwijten, maar nooit gingen ze op zo een nare manier van mij heen.

Het zijn mooie woorden, maar de diepte van de emotie waarmee ze geschreven werden, die erken ik. Ik heb het diepste respect daarvoor en wat dat betreft is mijn jaloezie ook misplaatst. Maar dit is voor het eerst dat woorden op zo een gelegenheid mij zo raakten, dat ik even moeiten had met de brokken in mijn keel.

Mooie woorden, vanuit mooie liefde en naar verdriet geschreven. Soms zijn woorden moeilijke om op papier te zetten, dan om ze uit te spreken.

Sterkte jongen, verlies jezelf niet!

2 responses to “Begrafenis

Geef een reactie

