De prins en de hijgers

Tsja, wat valt er nog te schrijven over het ongeluk van Prins Friso? Ik heb het nieuws met weinig belangstelling gevolgd, ik was met andere dingen bezig. Toch kreeg ik die vrijdag mee wat er was gebeurd en ik begreep ook dat we in Nederland een stel lawinedeskundige hebben. Je gaat je afvragen wat die mensen doen als er geen lawinenieuws is.

Het gaat niet goed met Friso, hij ligt in een coma en een week lang hoorden we dat zijn toestand onzeker was en dat we een week moesten wachten op nieuws, vervolgens krijgen we het nieuws te horen dat hij mogelijk onherstelbaar beschadigd is en als hij al wakker zou worden, dat dan onduidelijk is of hij nog bij enig bewustzijn zal zijn.

Nou is het de prins en dus een publiek persoon. De Nederlander reageert geschokt en deel zijn medeleven aan de familie mede, gisteren ook in de Kloosterkerk hier in Den Haag, bij de herdenking van de Slag om de Javazee. Zo horen wij ons te gedragen en dus doen we dat. Ondertussen ligt de prins dus nog in coma en krijgt er waarschijnlijk niets van mee.

Ineens kijken we ook even niet meer naar het verleden vn zijn echtgenote, waar indertijd zoveel om te doen was en waardoor hij zijn aanspraak op de troon heeft afgewezen, blijkbaar waa het vragen van parlementaire toestemming te riskant. Nu is Prinses Mabel ineens zielig. Ja, natuurlijk rot voor haar en de kinderen, maar dat is persoonlijk leed.

De vraag is of het persoonlijke leed van publieke personen ook een publieke zaak is en daar is nog wat over te doen geweest. Zo kwam een neuroloog in opspraak omdat hij nieuws over de toestand van Friso naar buiten bracht. In dit geval een hoog nieuwsgehalte en mag het ethische medische beroepsgeheim daar voor aan de kant gezet worden?

De consensus is dat het een persoonlijke aangelegenheid netreft en dat de media niet zo hijgerig hadden moeten reageren, aldus de gewone Nederlander kn straatjnterviews. Gek eigenlijk, de media die hijgerig reageren en vervolgens de Nederlander op straat gaan vragen waarom ze zelf niet deugen iets met zelfregulering? Ik nem benieuwd naar de eerste Kamervragen vanmiddag.

Staatsrechtelijk zie ik toch wel een belang bij op de hoogte gehouden te worden van de situatie van Friso. Zijn moeder is immers ons staatshoofd en even makkelijk gezegd, dit gaat je als moeder niet in de koude kleren zitten. Je bent er kapot van en gaat geestelijk door een dal. Ons staatshoofd moet echter wel bij zinnen zijn om haar taak uit te kunnen voeren en in dit soort situaties is het maar de vraag in hoeverre zij in staat is om haar taak te vervullen.

Nog los van de toestand van de prins, of de mediache details (waarom werd hij wel zo lang gereanimeerd?), ben ik veel meer geïinteresseerd in de toestand van ons staatshoofd. Als ik hoor dat ze alleen dit weekend even in Nederland is geweest, dan vraag ik mij ineens af hoe het met haar gaat. Ik zag haar ergens in een nieuwsrubriek ‘aangeslagen’ een ziekenhuis binnenschrijden. Ja, hallo! Ik wil haar hier op de troon hebben, niet in een ziekenhuis in Lech!

Het mag wat afstandelijk klinken, maar ik heb ook weinig op met de persoonlijke toestand van de koninklijke familie. Ik ken de mensen nie en heb alleen een staatsrechtelijke interesse. Ik kijk ook geen Shownieuws, Blauw Bloed, RTL Boulevard of hoe dat gehijg ook allemaal heet. Ik ben misschien ook zo een Nederlander op straat die het allemaal maar ongepast vindt hoe de media er mee omgaan.

Ongepast, maar de kijkcijfers van de verschillende hijgrubrieken zijn in die week hoger geweest dan gemiddeld. Zij hijgen, wij keuren het openlijk af, maar kijken wel massaal naar het gehijg. Zou dat zijn omdat we het anders niet kunnen veroordelen, of zou het zijn omda we eigenlijk ook hijgers zijn? Misschien zijn niet de programma’s vreselijk, maar bieden zij alleen maar aan wat een vreselijk publiek wil.

Geef een reactie

