De plaatijzeren kerstengel (au contraire)

Sommige mensen hebben een beeld om zich heen dat ze maakt tot wie zij zijn in de ogen van anderen. Het is hun houding, hun gedrag, hun hele overkomen en hoe mensen daarop reageren. De eerste indruk is natuurlijk niet altijd de juiste, maar hij is er wel. Niet iedereen gunt je een tweede indruk, of een derde, niet iedereen neemt de moeite of durft dat aan. Bij sommige mensen kan je je aardig vergissen met die eerste indruk. Is mij een tijd geleden ook overkomen met Lisa.

Lisa leerde ik kennen via twitter en op een dag met terrassig weer waren we ongeveer op hetzelfde moment op Rotterdam CS, ik riep om bier en zij om een terras en zo spraken wij af bij de Smullers. Een dame die nogal opgefokt op mij overkwam, kwam met een mega-zonnebril voor mij staan, terwijl ze druk op een Blackberry bezig was; “Zoek ik jou? Nee, jou zoek ik niet…” Dat was ik dus wel, misschien was ik niet helemaal wie ze verwacht had. Zij bleek absoluut niet te zijn wie ik verwachtte.

In de chaos voor het station beende ze stevig door richting een terras op het Stadhuisplein. Stevig doorstappen, ondertussen een beetje ouwehoerend over dingen waar zo een gesprek over gaat. Ze had iets over haar heen waarvan ik denk dat veel mensen er voor terugdeinzen. Mijn eerste indruk was die van een hardvochtige dame die overal doorheen walst, niet gehinderd door enige empathie. Niet heel erg mijn favoriete karakter, maar ook niet iets waarvoor ik terugdeins. Heb ik sowieso gelukkig weinig last van.

Tsja, dat is een eerste indruk en zoals zo vaak klopte die niet. Natuurlijk heeft ze wel empathie en verdomd, ze is nog aardig ook, maar ik had na de eerste terrassen niet verwacht dat ze mij zou mogen of aardig zou vinden. Misschien heeft dat te maken met hoe ik zelf in elkaar steek en mijzelf zie. Ergens klikte het tegen mijn verwachting in gewoon wel en hebben we nog steeds leuk contact, verrassend voor mij.

Ik heb ooit een vriendin van mijn beste vriend als plaatijzeren kerstengel betiteld. Enorm lief en zacht van buiten, maar van binnen een keiharde bitch die over lijken gaat. Als ik zo vrij mag zijn, dan zou ik Lisa juist het omgekeerde willen noemen. Van buiten een hardvochtige tante waar je echt geen ruzie mee wil hebben en achter dat plaatstaal toch een mens van vlees en bloed. Ja, zorg eerst maar eens door het plaatstaal heen te prikken. Blijkbaar heb ik lang genoeg staan kijken om te zien dat het alleen maar een beeld was, dat plaatstaal…

Ze intrigeerde mij wat dat betreft wel een beetje in het begin, laat ik dat eerlijk toegeven. Ik zag ook het plaatstaal en naïef als ik ben als het om mensen gaat, zoek ik dan naar wat er achter de eerste indruk zit. Goed, vaak genoeg haak ik snel af omdat die eerste indruk van mij juist blijkt te zijn, behalve als het een goede eerste indruk is natuurlijk. Hier bleef ik hangen omdat er wel een persoon achter zat waar ik het wel mee kan vinden. Een boeiend en interessant persoon overigens, maar dat terzijde.

Gisteravond nog tijdens een etentje samen met twee andere vrienden. Veel gelachen, maar ook diepe gesprekken over van alles. Voor iemand met een kennelijk zo uitgesproken mening en zo recht door zee, toch meer luisteren dan praten. Ik kan dat waarderen in mensen, zeker als ze doorgaans een grote bek lijken te hebben.

Het kan raar lopen met het beeld da je over mensen hebt. Dat je eerst het idee hebt dat je met een karakter te maken hebt waar je onvermijdelijk mee zal botsen en dat dan blijkt dat je zo eens in de zoveel tijd afspreekt voor een etentje met goede mensen en dito wijn. Onverwacht een vriendschap vinden waar je hem niet verwacht, ik hou daar wel van.

Ik schrijf dit niet om haar op te hemelen, het is meer een beetje uit waardering. Meer schrijf ik dit omdat ik mij er over verbaas hoe mijn eerste indruk over iemand zo verkeerd was. Dat overkomt mij niet vaak, maar vaak levert dat wel de meest interessante personen in mijn leven op, zo ook Lisa, want saai is ze in elk geval niet. En zeker niet iemand om voor terug te deinzen, als je het lef hebt en de moeite wil nemen.

Geef een reactie

