De waarheid is sterk

Ik heb een gruwelijke hekel aan liegen en gelukkig kan ik zonder. Ik red me wel met verzwijgen en gewoon niet antwoorden op vragen die niet gesteld worden. Maar liegen? Ik heb het niet zo vaak nodig en doe het dus ook niet vaak. Laat staan tegen mensen die mij dierbaar zijn.

Het liegen dat mensen doen kan in twee soorten onderscheiden worden. Het verzinnen van de waarheid en het verbergen van de waarheid. Als je iets moet verzinnen, dan heet dat bullshit en dat is redelijk makkelijk te doorgronden. Vage en oncontroleerbare details en nog meer van die kenmerken. Vaak ook een heldenrol voor de verteller, je kent dat wel, de sterke verhalen.

Het verbergen van de waarheid is iets dat op twee manieren kan. Gewoon niet vertellen wat er niet gevraagd wordt, daar is niks mis mee. Iets anders vertellen omdat de waarheid niet geaccepteerd wordt, dat is het pure liegen en dat verafschuw ik. Ik bestrijd het ook graag en dulden kan ik het niet, zeker niet als het tussen mensen gebeurt die een band hebben met elkaar.

In de relaties die ik aanga met mensen ga ik van vertrouwen uit. Ik verwacht dat als ik een relatie met iemand aanga (bijvoorbeeld een vriendschap, maar ook andere relaties), dat ik dan eerlijke antwoorden krijg. Ik verwacht sowieso eerlijkheid van diegene, ook tegen anderen. Niet dat ik iets met die relaties te maken heb, maar als iemand tegen anderen liegt, wie zegt mij dan dat er niet tegen mij gelogen wordt?

Je zal maar moeten liegen, omdat de waarheid niet kan. Stel je hebt een vriendin of een vrouw en moet daar tegen liegen wat je gedaan hebt die dag. De overbekende smoes van het overwerken en ondertussen een andere vrouw zien. Wat is je relatie met degene tegen wie je moet liegen dan nog waard? Ik zie hem om mij heen gebeuren en ik verafschuw het.

Het liegen in een vriendschap of een liefdesrelatie vind ik verwerpelijk, maar soms moet het blijkbaar. Ik zou het zelf niet doen, omdat ik het afbreuk vind doen aan het vertrouwen waar zo een relatie op gebaseerd is. Goed, de ander weet het niet, maar zelf kan ik er moeilijk mee leven. Het zou mij bezwaren. Ik zou er een probleem mee hebben en die los ik liever op.

Ik ga vol overgave een relatie aan en dan moet de overgave wat mij betreft ook honderd procent zijn. Dat betekent voor mij ten eerste zorgen dat er niks te verbergen is, maar ook er voor zorgen dat ik niks verberg. Nare dingen of dingen die naar zijn moeten ook te vertellen zijn. De titel waarop de relatie is aangegaan (vriendschap, liefde, familie) moet dat kunnen hebben. Misschien maakt het de relatie ook sterker.

Ik heb veel relaties gezien met zware tijden en daar is men sterker uit gekomen. De openheid maakte meer goed dan dat de vermoedens onderling konden stuk maken. Ik geef om mijn relaties en dus bescherm ik ze met alles wat ik heb. Zeker niet dat ik ze op het spel ga zetten door iets te verbergen voor de (dierbare) andere.

Ik verwacht dat ook van mijn omgeving en misschien is dat een te hoge verwachting. Afgelopen week bleek maar eens dat mijn opvatting over liegen klopt, maar dat ik te veel verwacht. Het stelt mij weer teleur in mensen, maar het sterkt mij in mijn geloof in de kracht van de waarheid. Toch blijf ik er in geloven en er zelf naar leven, hoewel ik ook wel eens de waarheid verberg, maar gelukkig wordt er ook niet naar gevraagd dan.

De waarheid, ze kan mooi zijn, ze kan sterker maken als ze verteld wordt en breken als ze ontdekt wordt.

Geef een reactie

