Helpen en hulp

Helpen, het zit in mijn doen en laten ingebakken. Of ik nou achter een bar sta en de verhalen van mijn klanten aanhoor, of dat ik ambtenaar ben bij een organisatie waar weinig mogelijk lijkt. Of ik nou een drukwerkmakelaar ben of bij een woningbouwvereniging werk, of dat ik gewoon in mijn vriendenkring een gesprek heb. Ik probeer mensen te helpen, want ik kan dat en ik doe het graag. Hoe raar is het dan om zelf hulp te ontvangen?

Voor iemand die het anderen altijd zo mooi kan vertellen en die altijd in oplossingen gelooft en het dus wel weet, is het moeilijk toe te geven aan het ontvangen van hulp. Het voelt als een paradox. Ik weet het toch? Ik kan het anderen toch zo goed uitleggen? Waarom zou ik dan hulp nodig hebben? Komaan zeg! Toch is het soms zo dat ook ik, de helper, geholpen moet worden

Nu is zo een moment, iets waar ik totaal in vast loop en waar ik niet aan toe wil geven. Het geeft een druk en door die druk kom ik er ook net meer aan toe om mij tot een oplossing te zetten. Goed voor mijn inlevingsvermogen in anderen, dat wel, maar voor de rest gewoon kut en voelt het als enorm falen. Ik, juist ik… Lazer even op zeg!

Ik ben dan ook nog een ramp in het vragen om hulp, of liever gezegd, ik doe da dus niet. Hoort niet, past niet bij de zelfstandige en alwetende ikke. Goed, dat alwetende is wat overdreven. Hulp vragen voelt als het opgeven voor mij. Ik weet anderen altijd te zeggen dat dat niet nodig is en dat dat helemaal niet goed is, omdat hulp juist onderdeel is van de oplossing en blablabla… Mijn ex, die in de kinderopvang werkte ze het wel eens: dan werk je al jaren met kinderen en dan moet je ineens je eigen kind gaan opvoeden…

Het blijft toch moeilijk als het jezelf betreft. Misschien is het net als met complimenten uitdelen, ik doe dat vaak, ook als het gewoon onder de noemer is van feedback, maar om ze dan zelf te krijgen? Kan ik niks mee. Met hulp vragen en krijgen dus ook niet, vind ik moeilijk. Nu krijg ik het en ik weet dat het moet, maar toch. Het blijft vreemd om daaraan toe te geven. Het voelt namelijk als iets waarvoor ik heb moeten toegeven en misschien leef ik ook in een luxeprobleem, maar voor mij is het even een probleem dat mij mentaal en nu ook fysiek aan het uitputten is.

En nou ben ik wel dankbaar om de hulp, maa het liefste zou ik die ook nog afbellen en het zelf doen, maar ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik het toch niet ga aanpakken en desnoods laat escaleren. Pas als het moet en zo. Nee, nu is er een stok achter de deur om het aan te pakken, want deze hulp komt nu en anders misschien te laat. Sommige dingen laten zich nou eenmaal beter forceren doordat het niet alleen mijn eigen ding is. Het blijft wel mijn probleem uiteraard, maar als iemand anders deel is van de oplossing, dan moet ik wel.

Maar goed ook en dan kan ik gaan doorzeveren over het niet accepteren van hulp en dat ik het zo zwaar heb. Problemen, hoe groot of klein ook, zijn zo zwaar als de eigenaar ze ervaart, erg relatief dus. Ik weet dat er ergere problemen zijn, ik weet dat het allemaal erger kan, maar dit s dan zo een geval dat het erg op mij drukt. Als ik dit uit de weg heb, kan ik misschien weer verder. Kan ik misschien weer anderen helpen.

Wel erg fijn om hulp te krijgen, ik ben er ook erg dankbaar voor. Misschien leer ik er ook van dat het helemaal geen schande is om hulp te krijgen, zoals ik dat wel voel. Misschien leer ik ooit nog eens om te vragen, zoals ik anderen altijd voorhou. Misschien leer ik ook even af om hier zo bij stil te staan en beseffen dat dit gewoon normaal is.

Ja, een luxeprobleem, ik weet het, maar wel een om als een berg tegenop te zien. Nu aanpakken en oplossen.

5 responses to “Helpen en hulp

Geef een reactie

