De negen types

Vandaag een cursus gehad, het ging over veranderen en hoe verschillende mensen daarop reageren. Schijn ik nodig te hebben, ik zit in een organisatie waar veranderingen op stapel staan en dan moet je dus weten hoe mensen daarop reageren. Interessanter waren de types.

Er zijn volgens een schema negen types, onder te verdelen in types die vanuit angst, verdriet of woede opereren. Apart, dat we dus blijkbaar allemaal vanuit een bepaalde negatieve emotie handelen, maar de een onderdrukt, de ander verbergt en de derde toont.

Een test met vragen en stellingen en uiteraard komt er bij mij geen duidelijk beeld uit. Toch zijn er wel twee types waarin ik mij herken, misschien drie, maar ik blijk dus te handelen vanuit woede en verdriet. Met de woede help ik, met het verdriet probeer ik te begrijpen. Ik weet het niet hoor, maar het was net zo herkenbaar als een horoscoop dat kan zijn.

Maar er was een type dat lijnrecht tegenover de twee types stond die ik dus blijkbaar het meeste in mij heb, namelijk de baas. Ik herkende meteen twee mensen in mijn omgeving die dat zijn, waarbij er een echt heel sterk de trekken vertoont. De baas maakte nogal indruk op mij omdat hij alles is wat ik niet ben, maar wij elkaar wel kunnen vinden op een bepaald punt. De baas wijkt bij stress uit naar de helper, hij schiet dus in dat type en daar heb ik dus ook veel van.

De baas is een hebbert, gericht op succes, zonder een competitie met anderen aan te gaan. De omgeving die op zijn niveau zit, boeit hem niet. Waar de winnaar de intrigant is, die met een bommetje nog wel eens een conflict veroorzaakt om daar beter van te worden, flikkert de baas er gewoon een grote bom op. Geen doel, gewoon uitroeien. Kan hem het schelen.

Hij is nietsontziend, zelfs zijn tegenstanders niet, ben je gek, die ziet hij niet eens. Het gaat hem ook niet om mensen kapot te maken, tenzij dat natuurlijk voor zijn eigen gewin beter is, maar een doel an sich is het niet. Het is voor mijn types moeilijk om tegen de baas in te gaan, ik word gezien als zwak en dat is voor de baas kop er af en volgende klant graag.

Erg eng type, die baas, zeker in mijn omgeving omdat we elkaars tegenpolen zijn. Afgezien van andere bazen leidt een contact tussen mij en de baas erg snel tot conflicten. Kan wel kloppen als ik naar de geschiedenis kijk, dat maakt deze negen types ook zo leuk. Ik herkende enorm veel.

Het leuke is dan ook dat ik die baas dus meteen wist te plaatsen. Ik verafschuw ze, ik haat ze en ik bestrijd ze als dat nodig is. Mijn mazzel is dat ik ze op een gemeenschappelijk vlak kan vinden, maar ook omdat ik net één element mis uit mijn hoofdtype: ik zwalk niet.

Ik kwam daar vandaag weer eens achter en herkende een paar conflicten. Mijn kop gaat er niet af, want er heerst een zeker respect tussen mij en de baas. Beide zijn we standvastig in onze mening, beide houden we vol en beiden kunnen we tegen een stootje. Dat vergt wederzijds respect en zolang je de ander maar laat geloven dat je hem respecteert, zal hij jou accepteren.

Die baas kan ik wel aan, zonder een strijd te hoeven voeren. Gooi een bom op mij en als die is ontploft, sta ik er nog. Hoe anders dan mijn nemesis, een van de andere types die mij met drie woorden kapot kan krijgen. Gelukkig heb ik die niet zoveel in mijn omgeving. Ik moet namelijk ook een beetje overleven.

Maar van al die wazige theorietjes die ik in de loop der jaren geleerd heb (petjes, dieren, kleuren, cijfers, beroepen), is dit er toch wel eentje om eens verder op door te gaan. Als ik zin heb, leg ik ze nog eens uit hier. Ik zie wel een negenluikje voor me.

Een dag die nutteloos begon, zinloos aanvoelde, maar die mij toch weer even bracht waar ik een tijd geleden ooit eens afgehaakt ben. Leuk, zo zit ik me te bedenken in de ruime stoel in de trein. Ik zit heerlijk en ik vind het heerlijk. Ik heb weer wat te doen, iets om mij even mee bezig te houden en er uit te pikken wat ik herken.

Hou ik wel van…

Geef een reactie

