De buurman

Ik heb Poolse buren, dat is niet zo verwonderlijk als je in Laak woont. Het doet er ook niet toe dat ze Pools zijn, ik weet dat omdat ik af en toe Pools in de tuin hoor. Verder merk ik er niks van als je er al wat van kan merken. Ik ken mijn buren verder nauwelijks, ik ken de gezichten en zij het mijne, we kennen elkaars katten. Ik ben voor de verandering eens een weekend thuis en verrek, het is mooi weer, dus de deuren staan open, reden voor mijn buurman om mij eens aan te spreken.

Mijn buurman wilde wat van mij en wenkte mij dus over de vervallen schutting die onze domeinen van elkaar scheidt. Of ik er een probleem mee had als hij de schutting zou slopen? Dan kom hij een nieuwe gaan maken, want hij vond deze niet mooi meer. Inderdaad, het is een lelijke schutting en uiteraard vind ik dat wel prima. Mijn buurman was opgelucht, want hij dacht dat ik het misschien niet goed zou vinden.

Hij wees naar een stapel van die schuttingpanelen van de Gamma en zei da hij natuurlijk wel een nieuwe zou neerzetten. Fantastisch, zo’n buurman en wie ben ik dan om hem dwars te zitten? Onze schutting is opgetrokken uit houten latten tussen betonnen palen op een betonnen fundament, zoals dat de eerste helft van de vorige eeuw gebruikelijk was. Antiek eigenlijk, maar vooral een rotwerk om te slopen.

Kijk, dan is het weer handig dat hij een Pool is, want die kunnen doorgaans zelf erg goed bouwen en slopen, of hebben in de gemeenschap wel een kennis die dat kan. Zijn broer komt over twee weken hier Pasen vieren en dan gaan ze aan de slag. Uiteraard heb ik mijn hulp aangeboden en dus ga ik zo even die kant van de tuin aan de kant maken. Ik ben allang blij dat er iemand wat aan die schutting doet, want zelf ben ik niet zo een held in dat soort dingen oppakken.

Dan is er nog het punt dat ik het geld er ook niet voor heb. De schutting is van mij en de buren, dus moeten we samen bijdragen, maar daar heeft hij het niet over gehad. Ik zal als het klaar is eens een Praxis-bon of zoiets geven aan hem. Aardige lui hier naast mij, maar da wist ik gelukkig al. Nu heb ik er over twee weken een nieuwe schutting bij. Ja, simpelweg blij mee, dat soort dingen. Ik zie mijn buren niet vaak, met de nieuwe schutting nog minder, maar ik ben soms blij da ik ze heb.

Goed, nu eens dingen met een bezem doen en zo… In de tuin uiteraard…

3 responses to “De buurman

Geef een reactie

