Het oordeel komt vaak voor de feiten

Het oordeel komt vaak voor de feiten. Het is een mooie zin die mijn leraar filosofie ooit eens russen neus en lippen door uitsprak. Het is zo en het is wat om over na te denken, alvorens je er een oordeel over velt. Ik kom hem vaak tegen, net nog, en ik heb er een gruwelijke hekel aan. Mensen die oordelen zonder de feiten te kennen.

Ik oordeel veel, vaak ook snel, maar de mooiste momenten vind ik zelf als ik gewoon geen oordeel heb. Ergens niets over vinden is de beste mening die je kan hebben wat mij betreft. Als je later feiten verneemt, dan kan je altijd nog een oordeel vellen, dat hoeft niet direct. Toch zie ik vaak om mij heen dat mensen erg gretig zijn met een oordeel. Men wil een oordeel hebben, al was het maar om op een bepaalde manier op anderen over te komen.

Toch lijken mij de mensen die nog geen oordeel hebben de slimste mensen, die denken niet alleen over het feit na, maar ook over het oordeel. Kan je een oordeel vellen? Weet ik genoeg om dat te kunnen onderbouwen? Nog belangrijker: doet mijn mening er eigenlijk wel toe? Ik kan overal wel een mening over hebben, maar tsja… zo een vent in Toulouse, met ik daar wat van vinden?

Ik zou er wel wat van kunnen vinden. Ik heb het nieuws gelezen, gekeken en gehoord. Ik ken een aantal van de feiten, dus ik zou best een mening kunnen hebben. Een oordeel dus ook. Maarja, daar zitten ze in Toulouse op te wachten, op mijn mening. Niet dus. Hetzelfde is mijn oordeel over anderen. Er zijn een hoop mensen waar ik het niet zo mee op heb, maar mijn mening wordt daar niet over gevraagd.

Toch willen we overal onze mening op geven, ik zit het nu ook te doen. Waarom willen wij een oordeel hebben? Waarom zo snel ook? Is dat de moderne tijd van snelle communicatie? Geen idee. Interesseert mij eigenlijk ook niet. Ik zie het mensen doen en ik weet eigenlijk ook niet waarom mensen dat doen. Als ik het ze vraag hebben ze geen antwoord. Tsja, wat moet je daar dan van vinden? Eigenlijk niets dus, want je kent de feiten niet. Opmerkelijk is dan wel dat men zelf de reden niet weet, maar dat is weer een andere discussie.

Oordelen… Het hoeft niet.

2 responses to “Het oordeel komt vaak voor de feiten

Geef een reactie

