Zomertijd

Op zaterdag luister ik standaard naar Radio 2, naar Cappuccino van de NCRV. U kent het misschien wel: muziek, gasten en vooral mensen die inbellen om een mening te geven. Waarom ik er naar luister is mij een raadsel. De mening van de Nederlander, ongecensureerd de ether in slingeren. Ja, ik heb daar ook een mening over, maar goed, die hou ik dan voor me. Vandaag gaat het, zoals elk jaar zo eind maart, over de zomertijd.

De een wil de zomertijd afschaffen, de ander heeft er geen problemen mee. Op de radio ook allemaal mensen die menen te weten wat de voor- en nadelen zijn en wat de oorsprong is van de zomertijd. Afschaffen of behouden? Ik heb daar wel eens een heel epistel over geschreven op een forum. Deed ik wel vaker, een epistel schrijven waardoor de discussie ten einde was. Maar over dit onderwerp heb ik mezelf toen maar eens ingelezen.

Het is best interessant hoeveel misverstanden er over de zomertijd zijn, ik ga het niet weer uitleggen. Toch was er net een meneer op de radio die het een idee van Hitler vond en het alleen al daarom al voor afschaffing voordroeg. Is een argument, valide zelfs. De ander vindt het prima dat we een uurtje korter of langer buiten kunnen zitten. No zo een eeuwig misverstand of het nou later of eerder is. Met zelf ook twee keer per jaar nadenken.

Mijn opvatting is da als het verschuiven van de wintertijd naar de zomertijd je grootste probleem is, dat je dan een mooi leven hebt. Zo erg lijkt het mij niet. Sommige mensen zijn er door van slag, ik merk het nauwelijks, maar misschien is dat een leeftijdsgebonden ding. Maar het kan wel, dat sluit ik niet uit. Mij hoor je er niet over. Die mensen op de radio wel. Die hebben er wel wat mee.

Zouden ze niets anders hebben om op te zeuren? Ik vraag mij wel eens af wie die mensen zijn. Nou ja, het is mijn probleem ook eigenlijk niet. Ik verbaas mij een beetje over het gezeur van die mensen en waarom ik er naar luister? Ik zit eigenlijk te wachten op Spijkers met Koppen. Owja… ik heb gewoon niks beters te doen nu. Ja, een stukje schrijven over de zomertijd dat helemaal niet over de zomertijd gaat.

One response to “Zomertijd

  • monvivre

    Mwah, ik ben stukkkkkkkku ouder maar merk er ook weinig van hoor. Hoe meer mensen erbij stilstaan hoe meer last ze ervan hebben. Zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die baat hebben bij zo’n gezondheidsarmband….. ;-)

Geef een reactie

